برنامه‌ی رصدی ششم و هفتم اَمرداد‌ماه ۹۰ در رصدگاه سه‌قلعه برگزار شد.

طبق برنامه‌ریزی قبلی، برنامه‌ی رصد آزاد در روزهای ششم و هفتم اَمرداد‌ماه در کویر اطراف شهر سه‌قلعه از توابع شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی توسط انجمن نجوم مشهد برگزار گردید. در این برنامه‌ی دو روزه تعداد ۴۳ نفر از علاقمندان آسمان حضور داشتند.

یکی از شرایط شرکت در این برنامه تدوین و ارائه‌ی طرح‌واره‌ی رصدی بر اساس علاقمندی رصدگران بود. شب‌هنگام، شرکت‌کنندگان به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شدند و بر اساس طرح رصد، جداگانه به رصد آزاد و عکاسی از اجرام آسمان شب پرداختند. عده‌ای نیز که برای اولین بار آسمان کویر را تجربه می‌کردند توسط کارشناس انجمن در یک گردش آسمانی یک‌ساعته ابتدا با صورت‌های فلکی و نحوه‌ی جهت‌یابی با استفاده از ستارگان آشنا شدند و سپس به‌وسیله‌ی تلسکوپ نمونه‌هایی از اجرام غیر‌‌ستاره‌ای را مشاهده نمودند. خوشه‌ی کروی، خوشه‌ی باز، کهکشان، سحابی و همچنین یک نمونه سحابی سیاره‌نما در فهرست رصدی این گردش قرار داشت. رصد این اجرام با توضیحاتی درباره‌ی گونه و ویژگی‌های هر کدام همراه بود. این بخش با استقبال خوبی روبرو گردید.

شرکت‌کنندگان بخش عکاسی نیز، ابتدا با نحوه‌ی قطبی‌کردن استقرارهای استوایی پیش از عکاسی نجومی به‌صورت عملی آشنا شدند و پس از آن به ثبت تصاویر صوَر فلکی و اجرام عمق آسمان پرداختند.

چند نفر از علاقمندان آسمان نیز در طول شب اجرام فهرست‌های غیر‌ستاره‌ای را رصد نمودند. از آنجا که در این برنامه خبری از هیجانات و فشارهای رقابتی نبود، رصدگران با آرامش و زمان بیشتری به رصد اجرام پرداختند.

تلاش بیشتر افراد حاضر در برنامه تا صبح ادامه داشت. پس از روشن شدن آسمان، آخرین بخش، کویر‌نوردی در ریگ‌زار‌های منطقه بود که شرکت‌کنندگان ساعتی را در تپه‌های ماسه‌ای گذراندند.

شایان ذکر است برگزاری این برنامه با همکاری آقایان حسین نصراله‌زاده و علیرضا عطایی در بخش اجرایی و تدارکات و همچنین آقای اکبرزاده از سه‌قلعه در زمینه‌ی هماهنگی‌های محلی امکان‌پذیر گردید که انجمن نجوم مشهد از تلاش ایشان تقدیر و تشکر می‌نماید.

گزارش: سیدعلی اصغر ربانی

تصویر: خانم حاجی ولی‌زاده

3 دیدگاه در “گزارش برگزاری برنامه رصدی سه قلعه در تاریخ ۶ و ۷ اَمرداد

  1. با سلام،
    لازم می‌دانم تا از تلاش همه‌ی دوستان در برگزاری این‌چنین برنامه‌های رصدی علم‌گرا تشکر نمایم.
    هم‌چنین، از نگارنده‌ی گزارش، برای نگارش بسیار زیبا و جامع خود، کمال تقدیر و تشکر را دارم.
    خواهش‌مند است، در صورت امکان و صلاح‌دید منجمان و برگزار‌کنندگان گرامی، خلاصه‌ای از طرح‌واره‌های رصدی اجرا شده در برنامه و نتایج آن‌ها نیز، در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. در همین راستا، می‌توان با ارایه‌ی فرم استانداردِ نگارش طرح‌واره‌های رصدی، منجمان عزیز را در تهییه‌ی گزارش از فعالیت‌های خود در شب‌های رصدی، یاری نمود.
    با سپاس،

  2. با سلام و تشکر از زحمات همه دوستان لطفا در صورت امکان عکسهای بیشتری از برنامه بذارید خصوصا عکس دسته جمعی رو.

قسمت نظرات بسته شده است.