صد و نوزدهمین باشگاه نجوم مشهد در بیست و هشتم دی ماه هزار و سیصد و نود و یک در ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح برگزار شد.
اخبار نجومی ماه:
پس از تلاوت آیات کلام الله مجید ، خانم شهرزاد غیور جدیدترین اخبار نجومی ماه را برای حاضرین ارائه دادند. ایشان به موضوعاتی از قبیل: همگرایی گرانشی، صلیب انیشتین، دلیل افزایش قد فضا نوردان در فضا و … پرداختند و در پایان بخشی جدید به نام بیشتر بدانید را به صحبت هایشان اضافه کردند که بسیار مورد توجه عموم قرار گرفت. این بخش اختصاص داشت به پاسخ دو پرسش: اول اینکه آیا اقمار نیز قمر دارند؟ وبعد بزرگترین قمر منظومه شمسی چیست؟
آسمان شب:
این بخش به عهده‌ی آقای طالع زاده بود. ایشان طبق معمول برنامه های آسمان شب به سراغ خانه‌ی خورشید در این ماه و موقعیت آن در آسمان رفتند و بعد به توضیح راجع به پدیده‌های مربوط به ماه، شامل: مقارنه با مشتری و همچنین مقارنه با زحل پرداختند. بعد از آن سراغ بحث رویت هلال ماه رفتند و توضیحاتی در مورد اختلاف ارتفاع آن با خورشید در هنگام غروب، مکث هلال و … و همچنین نقشه‌های رویت پذیری هلال در سراسر جهان رفتند. در انتها نیز به جایگاه سیارات در طول بهمن ماه پرداختند.
انواع کهکشان ها:
این بخش بر عهده‌ی آقای امیر احسان حیدری بود. ایشان سخنان خود را با تعریف کهکشان و بعد توضیحاتی درباره بزرگی و ابعداد کهکشان‌ها، تقسیم بندی کهکشان ها توسط هابل، کهکشان مارپیچی، میله ای و بیضوی و همچنین توضیحاتی پیرامون علت به وجود آمدن هرکدام از این کهکشان ها و معرفی معروف ترین آنها پرداختند.
گزارش برنامه شب یلدا:
پس از بازده استراحت نوبت به گزارش برنامه‌ی رصد شب یلدا توسط خانم خاکزادی رسید. ایشان در ابتدا عکس هایی زیبا از این رصد را نمایش دادند و سپس به ارائه گزارش پرداختند. پس از ایشان خانم ندایی هم عکس‌هایی زیبا از این رصد را برای عموم به نمایش گذاشتند و نیز توضیحاتی در باره‌ی برج رادکان یا بهتر بگویم توضیحاتی در مورد اسرار این برج نجومی ارائه دادند و در انتها هم به بیان زندگینامه‌ی خواجه نصیرالدین توسی از تولد تا مرگ ایشان پرداختند.
تحول ستارگان (قسمت اول):
اما بخش آخر بر عهده‌ی خانم آرشیان بود. ایشان به توضیحاتی در مورد سحابی ها و انواع آنها، چگونگی به وجود آمدن یک ستاره و … در بخش اول سخنان خود پرداختند. 

این باشگاه در ساعت ۱۸:۴۵ به کار خود پایان داد.

گزارش: جواد قائمی خواه

یک دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و نوزدهمین باشگاه نجوم مشهد

  1. بنده توفیق شرکت در باشگاه ۱۹ را نداشته اما از مباحثه ای که ارایه شده است قطعا پرمحتوا و ارزشمند بود موفق پیروز باشید.

قسمت نظرات بسته شده است.