انجمن نجوم مشهد ده ساله شد. صد و بیستمین ماه و صد و بیستمین باشگاه.
این ماه هم طبق روال ماه‌های گذشته علاقه مندان آسمان زیبای شب در ساعت ۱۶ پنج شنبه بیست و ششم بهمن ماه هزار و سیصد و نود و یک در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح گرد هم جمع شدند. اعضای کادر اجرایی انجمن از یک ماه قبل طی جلسات و نشست هایی که برگزار کرده بودند برای اجرای هرچه بهتر این مراسم تلاش می کردند.

این باشگاه با قرائت قرآن کریم توسط جناب آقای عباس حقیقی، از اعضای انجمن نجوم مشهد، کار خود را در فضایی آرام شروع کرد. طی تبلیغاتی که از چند روز قبل در روزنامه خراسان و همین طور با نصب پوسترهای تبلیغاتی انجمن در دانشگاهها و برخی مدارس مشهد صورت گرفته بود، جمعی از علاقه مندان نجوم در باشگاه صد و بیستم شرکت کرده بودند.

سرکار خانم الهه آرشیان، عضو انجمن، اجرای این باشگاه را بر عهده داشتند و با بیان دکلمه ای بسیار زیبا مراسم را آغاز کردند. کلیپی با نام ” انجمن در گذر زمان ” که توسط جناب آقای رضا حبیبی، از اعضای کادر اجرایی باشگاه‌ها، تهیه شده بود برای حاضرین پخش شد که عکسهای این کلیپ خاطرات زیادی را برای اعضای قدیمی انجمن زنده کرد.

انجمن در گذر زمان
اولین سخنرانی این باشگاه اختصاص داشت به مسؤول محترم انجمن نجوم مشهد جناب آقای محمد مهدی مطیعی. ایشان نگاهی داشتند به فعالیتهای ۱۰ ساله انجمن و بیان کردند که انجمن نجوم مشهد از سال ۱۳۸۱ فعالیتهای خود را به پیشنهاد مرحوم دکتر محمد تقی عدالتی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و از بنیانگزاران نجوم در این شهر، آغاز کرد. جناب مطیعی به مهمترین فعالیت های ده ساله انجمن اشاره کردند که از آن میان می‌توان به برگزاری باشگاه‌های مداوم و گردهمایی‌های نجومی، برگزاری برنامه های رصدی، کلاسها و کارگاه ها، مراسم روز و سال جهانی نجوم و تلاش برای تایید کاربری نجومی برج تاریخی رادکان اشاره کرد. همچنین ایشان به معرفی مدیران داخلی انجمن در ده سال گذشته پرداختند و نام افرادی همچون جناب آقای ربانی و جناب آقای مهندس گوهریان در این میان به چشم می خورد. جناب مطیعی به برنامه‌های آتی انجمن هم اشاره‌ای کردند و خبر برنامه‌ریزی جهت جذب نیروهای جدید برای اداره‌ی برنامه‌های بعدی انجمن را به همگان دادند. برگزاری گردهمایی ملی نجوم در سال ۱۳۹۲ و تشکیل کمیته های تخصصی نجوم هم عنوان دیگر برنامه های آتی انجمن بود.

بعد از صحبتهای جناب مطیعی بخش اول کلیپی از فعالیتهای ده ساله‌ی انجمن برای حضار نمایش داده شد که شامل عکس‌هایی از فعالیت‌های انجمن نجوم مشهد بود که خاطرات گذشته را برای اعضای انجمن زنده کرد. در ادامه سرکار خانم آرشیان به بیان سوالی نجومی پرداختند و حاضرین را برای پاسخ به آن تشویق کردند و وعده‌ی جوایزی نجومی در انتهای باشگاه را به شرکت کنندگان دادند.

در ادامه به پاس گرامیداشت فعالیت ها و همراهی های ده ساله ی جناب اقای مهندس منوچهر آرین، پژوهشگر و موسس سایت جام جمشید، از ایشان دعوت شد که چند دقیقه ای برای حاضرین از تلاشهای خود برای تایید کاربری نجومی برج تاریخی رادکان صحبت کنند. ایشان هم به بیان چندین خاطره ی خود از شب هایی که برای تحقیق و پژوهش پای برج رادکان گذرانده بودند پرداختند.

عکاسی نجومی
جناب آقای سینا خسروانی، از اعضای کادر اجرایی باشگاه و عکاس نجومی انجمن، کلیپی بسیار زیبا از عکسهای نجومی عکاسان انجمن نجوم ایران و مشهد را به نمایش گذاشتند. ایشان در ادامه ضمن معرفی عکاس فرانسوی آسمان شب اقای لارنت لاودر، کلیپی نیز از سبک منحصر به فرد عکاسی ایشان با موضوع ” بازی با ماه” برای حاضرین به نمایش گذاشتند.

آسمان شب
آسمان شب اسفند ماه هم طبق روال چند باشگاه اخیر با اجرای جناب آقای مجتبی دیانی، از اعضای کهنه کار انجمن، کار خود را آغاز کرد. ایشان در ابتدا به سراغ خاطرات نجومی خودشان رفتند و چگونگی علاقه مند شدن و ادامه دادن ستاره شناسی  را برای حاضرین بیان کردند و توصیه هایی را برای کسانی که به تازگی وارد این راه شدند ارائه نمودند. با شروع بخش آسمان شب در ابتدا به سراغ خانه‌ی خورسید رفتند و جایگاه این گوی آتشین را در اسفند ماه بررسی کردند. بررسی زمان طلوع و غروب ماه و وضعیت سیارات در اسفند ماه هم از مواردی دیگری بود که ایشان در ادامه‌ی سخنرانی خود به آنها اشاره کردند.

b120_dayyani

بازه ی استراحت فرا رسید و محصولات نجومی انجمن از جمله خبرنامه ی داخلی انجمن و مجله آسمان شب در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. در بازه‌ی استراحت، حاضرین سوالات نجومی خود را از اعضای اجرایی انجمن می‌پرسیدند و برای حضور فعال و مستمر در انجمن ثبت نام می‌کردند.

b120_conv

در بازه‌ی استراحت از میهمانان و علاقمندان شرکت کننده در باشگاه باشیرینی و چای شاهسوند پذیرایی به عمل آمد. تیم اجرایی یکصد و بیستمین باشگاه نجوم مشهد از همراهی شرکت چای شاهسوند با این برنامه صمیمانه سپاسگزاری می‌نماید.

b120_shahsavand

بخش دوم باشگاه با بیان متن بسیار زیبایی با اجرای خانم آرشیان آغاز شد.
در آغاز بخش دوم توانستیم در حدود چند دقیقه با سرکار خانم ساره عطایی، دانشجوی دگترای نجوم دانشگاه فردوسی مشهد و از اعضای قدیمی انجمن، گفتگویی اینترنتی داشته باشیم. ایشان به بیان بیوگرافی خود برای افراد جدید باشگاه پرداختند و از خاطرات چندین سال حضور خود در جمع آسمان توسی‌ها صحبت کردند. ایشان در حال حاضر برای انجام پروژه های تحقیقاتی در زمینه ی رشته ی تحصیلی خود، اخترفیزیک، در کشور آلمان به سر می‌برند.

بخش دوم کلیپ فعالیت‌های ده ساله‌ی انجمن همراه با عکس‌هایی از برخی رصدها و برنامه‌های خاطره انگیز انجمن نجوم مشهد برای حاضرین نمایش داده شد.

نجوم بد، نجوم خوب
جناب آقای محمد هادی طباطبایی، از اعضای فعاال و باسابقه‌ی انجمن، در این بخش ابتدا به معرفی رشته‌ی تحصیلی خود، تاریخ علم، پرداختند و سپس با نمایش یک تابلوی نقاشی که نمایشگر تمام فلاسفه‌ی مشهور در دوره‌های مختلف تاریخی بود در مورد تاریخ علم صحبت‌هایی را ارائه دادند. سپس به سراغ توضیحاتی درباره‌ی سیارات منظومه شمسی و به خصوص زمین رفتند. همین طور در مورد حرکت یک سیارک نکاتی را برای حضار بیان کردند. آلودگی نوری هم موضوع آخرین بحث سخنرانی ایشان بود که با نمایش عکسی از آلودگی نوری شهر مشهد و نمایش کلیپی با نام Earth at night آلودگی نوری نقاط مختلف دنیا را نشان دادند.
بعد از اتمام سخنرانی ایشان ، طبق وعده‌ای که در آغاز باشگاه داده شده بود، قرعه کشی انجام شد و هدایایی به رسم یادبود به سه تن از افرادی که جواب درست را به سوال مطرح شده داده بودند تقدیم شد.

b120_reward

پایان بخش صد و بیستمین باشگاه نجوم مشهد عکسی یادگاری بود که حاضرین باشگاه در آن حضور داشتند. این عکس در یادهایمان نگه می دارد که ده سال با تلاش و زحمت برای ارتقای نجوم این شهر و کشور تلاش کردیم و امروز این ده سالگی را با هم جشن گرفتیم.

b120_memo

گزارش: سمیرا صحرانورد

عکس: آقایان قادری و نظام

3 دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و بیستمین باشگاه نجوم مشهد

  1. سلام خدا قوت به همه
    احساس کردم اونجا جام خالیه
    واقعا دلم تنگ شد، با این عکس ها، بچه های قدیم، آمفی تئاتر مهد کودک تو خیابون ابوطالب.یا دش بخیر
    مشغله کاری چند صباحی که مجال شرکت در باشگاه رو ازم گرفته، ولی احساس کردم حداقل می تونم با یه پیام خدا قوت دوستان رو خوشحال کنم.
    ان شاالله

  2. با سلام و خدا قوت به همه بر و بچه های آسمونی باشگاه نجوم
    از طرف خودم و همکارانم در شرکت شاهسوند که هر از گاهی افتخار پذیرایی از اون جمع صمیمی و جوان را داشتیم ، ده سال پویایی و تعالی در مسیری که با زیبا نگری و عشق به هستی آمیخته هست رو تبریک میگم.
    چون آسمان آبی شاد،
    چون ستاره در اوج
    و چون خورشید بی دریغ باشید.

  3. جناب آقای مهندس فیاض
    از حسن برخورد و اخلاق خوش جنابعالی و همکاران محترمتان در شرکت شاهسوند کمال تشکر را داریم. از حمایت های جنابعالی سپاسگزاریم. موفق باشید.

قسمت نظرات بسته شده است.