صد و بیست و یکمین باشگاه نجوم مشهد در ساعت ۱۶:۳۰ پنج شنبه بیست و چهارم اسفند ماه نود و یک آغاز شد.

اخبار انجمن: آقای احمد نظام
پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید، خانم فرزانه که اجرای این باشگاه را عهده دار بودند، از جناب آقای احمد نظام، مدیر داخلی انجمن، دعوت کردند تا به بیان اخبار انجمن بپردازند. ایشان خبر بازگشایی دفتر جدید انجمن در هفته آتی را اعلام نمودند و بیان داشتند که از این به بعد جلسات مستمر و پیگیری در دفتر جدید انجمن با حضور علاقه‌مندان و اعضای جدید برگزار خواهد شد که اطلاعیه آنها در سایت درج خواهد گردید. همچنین درباره علل ناموفق بودن رصد پان استارز، دنباله دار معروف این شبهای آسمان، به دلیل ابری بودن آسمان، توضیحاتی ارائه دادند.

ba_121_1

اخبار نجومی: آقای جواد قائمی خواه
در این بخش آقای قائمی خواه، از اعضای نوجوان باشگاه، ابتدا به بررسی برخورد شهابسنگ در منطقه اورال روسیه پرداختند و با پخش فیلم‌ها و کلیپ‌هایی این برخورد را برای حضار به نمایش گذاشتند. در ادامه ایشان به موضوعاتی از جمله عبور سیارک ۲۰۱۲DA14، احتمال برخورد دنباله دار سایدینگ اسپیرینگ با مریخ، اخبار مربوط به مریخ نورد کنجکاوی، دمای سطح و هوای مریخ ، ترکیبات اتمسفر مریخ و همین طور بررسی نتایح آزمایشاتی که تاکنون این مریخ‌نورد انجام داده پرداختند.

ba_121_2

گزارش آکادمی آماتوری و فعالیت های سازمان فضایی ایران: آقای محمد حسین طالع زاده
آاقای طالع زاده، از اعضای کادر اجرایی باشگاه و انجمن، به بیان توضیحاتی درباره برخی پروژه‌های رصدی برگزار شده توسط آکادمی آماتوری سازمان فضایی ایران پرداختند. همین‌طور درباره‌ی پروژه‌ای که خود هم در آن شرکت داشتند توضیحاتی را بیان نمودند و گزارشی از برنامه های اجرا شده در این آکادمی را ارائه دادند. ایشان در ادامه به بیان تاریخچه‌ی تشکیل سازمان فضایی ایران پرداختند و بیان داشنتد که تاریخچه سازمان فضایی ایران به حوالی سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. بررسی فعالیت های فضایی ایران از جمله پرتاب موشک‌های ماهواره بر سفیر، ماهواره‌ی سینا، کاوشگر ۳ در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و … موضوعات دیگری بود که ایشان در ادامه ی سخنرانی خود به آنها پرداختند. همین طور موضوع جالب دیگری که برای حاضرین بیان شد رفع ابهام از شایعات پخش شده در خبرگزاری های داخلی یا خارجی پیرامون میمون اعزام شده به فضا توسط سازمان فضایی ایران بود.

ba_121_3

آسمان شب: آقای مجتبی دیانی
آخرین بخش قبل از بازه‌ی استراحت به بخش آسمان شب اختصاص داشت که توسط جناب آقای دیانی، از اعضای کهنه‌کار انجمن، ارائه شد. البته به علت بعضی اختلالات در امور فنی سالن امکان پخش تصاویر بسیار زیبایی که توسط ایشان تهیه شده بود برای حضار فراهم نشد اما با این حال ایشان به بیان توضیحاتی درباره‌ی رصد سیارکی در نوزدهم ماه مارچ (اواخر اسفندماه) پرداختند. بررسی رویدادهای نجومی ماه آینده و همین طور بیان زمان طلوع و غروب سیاره‌ها موضوعات دیگری بود که ایشان به آنها اشاره کردند.
آقای دیانی اعلام کردند بخش جدیدی که از این به بعد در باشگاه ها و در قسمت آسمان شب به آن پرداخته خواهد شد، بررسی یک سیاره به طور خاص می‌باشد که در این باشگاه سیاره عطارد مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی از جمله کشیدگی مداری، ترکیبات موجود در لایه های اتمسفر سیاره، چگالی و … در مورد این سیاره مورد بررسی واقع شدند.

برج رادکان و اعتدال بهاری: خانم ندایی
سرکار خانم ندایی در این بخش به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی کره‌ی سماوی، حرکت زمین و حرکت ظاهری خورشید و نقاط اعتدالین و انقلابین پرداختند. ایشان درباره‌ی علت پدید آمدن فصول و تفاوت طول روز و شب در فصول مختلف سال صحبت کردند. نقطه‌ی اعتدال بهاری و لحظه‌ی تحویل سال هم موضوع آخرین بخش سخنرانی ایشان بود.

ستارگان متغیر (قسمت اول): آقای حسین طالع زاده
در بخش دوم سخنرانی آقای طالع‌زاده به معرفی ستارگان متغیر پرداخته شد و انواع متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. بررسی نوسانات خورشیدی و ستاره‌ای و همچنین معرفی مراکز فعال در این امر هم موضوعات دیگری بودند که در این بخش به آنها پرداخته شد.

آخرین باشگاه نجوم مشهد در سال ۱۳۹۱ در ساعت ۱۹ در حالی به کار خود پایان داد که خانم فرزانه پس از بیان شعری بسیار زیبا از شمس تبریزی حضار را دعوت به ثبت عکسی دسته جمعی با سفره‌ی هفت سینی کردند که توسط سرکار خانم دهقان و دیگر اعضای انجمن نجوم مشهد تدارک دیده شده بود.

ba_121_4اعضای کادر اجرایی انجمن نجوم مشهد سال خوشی را برای همه‌ی دوست داران آسمان آرزو می کنند.

گزارش: سمیرا صحرانورد

عکس: احمد نظام

5 دیدگاه در “گزارش برگزاری صد و بیست و یکمین باشگاه نجوم مشهد

  1. با سلام و احترام؛بخاطر برنامه های زیبایتان از آسمان و طبیعت زیبای آن بسیار علاقه مند هستم در تمامی باشگاهها شرکت کنم خواهشمندم بجز سایت با سامانه پیامکی هم در جریان زمان و مکان باشگاهها قرار بدهید.کارتان فوق العاده است امیدوارم در دهه دوم فعالیت انجمن موفقیتهایی بزرگی داشته باشید.

  2. سلام خدا قوت سال خوبی داشته باشید و ایام به کامتان
    ان شا الله در سال جدید شاهد برنامه هایی جذاب و آموزنده همچون سال های گذشته باشیم.

قسمت نظرات بسته شده است.