«به نام خدا»

 در آخرین هفته‌ی دی ماه، منجمان و علاقه‌مندان به نجوم، در کنار یکدیگر جمع شدند تا افزون بر دور شدن از مشغلات و روزمرگی‌های زندگی، ادامه‌دهنده‌ی حرکت کنجکاوانه خویش باشند.

با تلاوت آیاتی چند از مصحف شریف، یکصد و سی و یکمین باشگاه نجوم مشهد، آغاز شد. خانم فرزانه، مجری محترم این محفل، برنامه‌های باشگاه نجوم را اعلام کردند. با وجود جمع نجومی اندک و کم شمار، توانستیم پای صحبت سخنرانان عزیز بنشینیم و عصر زمستانی دل‌نشینی را برای خود رقم بزنیم.

اخبار نجومی: آقای شریعت رضوی

 در ابتدای این بخش، ارائه‌دهنده به مرور ۱۰ خبر مهم سال ۲۰۱۳ میلادی به نقل از وب‌سایت کانوت پرداختند.

عنوان‌های اخبار را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

۱

شهاب‌واره‌ی روسیه

۲

شکارچی فراخورشیدی‌ها به آخر خط   رسید

۳

وُیجر وارد فضای میان ستاره‌ای شد

۴

اروپا هم آبفشان دارد

۵

مأموریت‌هایی به ماه و مریخ

۶

کنجکاوی و فرصت نواحی زیست‌پذیر کشف   کردند

۷

تعطیلی ناسا

۸

کاسینی از زحل عکس گرفت

۹

مأموریت‌های هند و چین

۱۰

دنباله‌دار آیسان

اهداف تلسکوپ فضایی گایا و دقت رصد این ابزار، تصویر سراسری مه نشین چینی، محموله فضاپیمای سیگنوس به ایستگاه فضایی بین‌المللی، قسمتی از تازه‌های ماه پیشین بود. شیوه‌ی درست و ایمن رصد لکه‌ی بزرگ خورشیدی را توضیح دادند. از مقابله‌ی سیاره‌‌ی مشتری به سراغ سیاره‌ی فراخورشیدی رفتیم. این جرم آسمانی با سیاره زمین از نظر دما، حجم و جرم مقایسه شد. ایشان از راهکار ناسا برای گرد و غبار موجود در ماه و مریخ، گفتند. برگزاری ماراتن مسیه سال ۹۲ توسط ماهنامه نجوم و نحوه شرکت در آن، آخرین خبری بود که آقای شریعت رضوی به اطلاع دوستان رساندند.

عکس‌های زیبایی از آسمان در قالب کلیپی پخش شد که تهیه و تنظیم آن را آقای خسروانی بر عهده داشتند.

تحول ستارگان: آقای قالیشویان

پس از تعریفی از ستاره، ایشان ابرهای مولکولی و پیش ستاره را بررسی کردند. تعادل هیدرواستاتیک و فرمول‌های مربوطه همراه با تصاویر به زبان ساده و قابل‌فهم توضیح داده شد. خصوصیات و مکان کوتوله‌های قهوه‌ای در نمودار هرتسپرونگ ـ راسل مورد تحقیق قرار گرفت. آقای قالیشویان به عمر زیاد کوتوله‌های سرخ اشاره و دلایل آن را ذکر کردند. توضیحاتی در رابطه با هیدروژن سوزی و چرخه‌ی CNO، غول‌های سرخ، غول‌های جانبی و ستارگان پر جرم داده شد. کوتوله‌های سفید بخشی از سخنان ایشان در ارتباط با پایان عمر ستارگان بود. همچنین چگالی ستارگان نوترونی و طرز تشکیل آن‌ها، شرح داده شد. با یادآور شدن مفهوم سرعت فرار، نوبت به سیاهچاله‌ها رسید. پس از مقایسه‌ی چگالی مواد، خلاصه‌ای از مطالب گفته‌شده، بیان شد.

حاضرین با مشاهده‌ی تصاویری که آقای خسروانی گردآوری کرده بودند، دوباره خاطرات خوش خود را زیر آسمان پرستاره و به دور از آلودگی نوری به یاد آوردند.

آسمان شب: خانم صحرانورد

 در ابتدا، خانم صحرانورد موقعیت، طلوع و غروب خورشید را در سه بازه‌ی یکم، پانزدهم و سی‌اُم بهمن‌ماه اعلام کردند. «چه موقع سیاره مشتری طلوع می‌کند؟ سیاره زهره در کدام صورت فلکی قراردارد؟ وضعیت سیارات اورانوس و نپتون در ماه آینده چگونه است؟» پرسش‌های احتمالی بود که شرکت‌کنندگان در ذهنشان ایجاد شده بود و در ادامه از جایگاه ماه و سیارات در پهنه آسمان آگاهی یافتند. بخشی از رویدادهای نجومی سال میلادی آینده توسط ایشان ارائه شد که می‌توان از مقابله‌ی سیاره مریخ، ماه‌گرفتگی قابل‌رؤیت در آمریکای شمالی و خورشید گرفتگی قابل‌رؤیت در جزیره‌ی خالی از سکنه، نام برد.

سپس خانم فرزانه، ضمن خواندن شعری و تشکر از حضور علاقه‌مندان، باشگاه نجوم مشهد را در ساعت۱۸به پایان رساندند.

گزارش : خانم عابدینی

2 دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصدو سی و یکمین باشگاه نجوم مشهد

  1. با عرض سلام وخسته نباشید. فکرنمی کنید که انجمن شما دیگه هیچ فایده ای نداره
    شما باید تکلیف خود تان رامعلوم کنید یا دنبال علم باشید یا … چرا؟!! چون ما که دبرس شدیم. برای اینکه مقالات سخت پیچیده اند. یاخیلی سطحی ساده. به نظرمن اگه دریک کلاسی که نجوم یاد میدند قبلش ریاضی و فیزیک یاد ندن باید فاتحه انجمن را خوند چون نجوم یک علمه. میدونم چی میخاین بگین شما میگین مگه مدرسه یا دانشگاه است. ولی به نظر من لذت بردن ازعلم فقط دیدن عکسها و یا رفتن به رصد و یا کنفرانس نیست بلکه به فهمیدن اون علمه شما چه فکر میکنید.

  2. شما که تو این صفحه نظر دادید شوخی می کنین نه؟ممکنه برنامه های باشگاه ایراد داشته باشه اما نجوم اماتور همون طور که از اسمش پیداست واسه اماتوراست دیگه من با علم خیلی موافقم اما خوشبختانه هنوز خیلی چیزا تو دنیا هست که علم بهشون راهی نداره به قول بزرگی ” لطافت زیبای گل ، در زیر انگشت های تشریح می پژمرد.آه که عقل اینها را نمی فهمد.”من که از رصد بردن به خاطر نزدیک شدن به طبیعت خیلی لذت می برم و خیلی از ادمایی که تو انجمن نجوم دیدم به نطرم سخت جای دیگه ای پیدا بشن!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *