یکصد و سی و سومین باشگاه نجوم مشهد، بیست و دوماسفند در محل آمفی‌تئاتر دبیرستان فاتح برگزارشد.جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران نجوم واپسین روزهای سال ۹۲را در کنار هم گذراندند تا با خاطره‌ای خوش و دل انگیز به پیشواز سال نو و اعتدال بهاری بروند.

با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، باشگاه نجوم مشهد برنامه خود را آغاز کرد.

اخبار نجومی: خانم امیری

ایشان این بخش را با عقب رفتن‌ مریخ‌نورد کنجکاوی آغاز کردند. اطلاعاتی ازدنباله‌دارجدید کشف‌شده و سیارک نزدیک به زمین بیان‌شد. برنامه‌ی هند برای ارسال فضاپیمایی به مقصد خورشید و مدال‌های المپیک سوچی که تکه‌ی کوچکی از شهاب‌سنگ روسیه بر روی آن نصب شده است، نیز عنوان دیگر اخبار مطرح شده بود.

بررسی اخبار پیرامون سیارات فراخورشیدی و مشخصات و خصوصیات دورترین کهکشان نیز در اختیار حاضران قرار گرفت. خانم امیری پس از ذکر جوایز کسب‌شده توسط فیلم «گرانش» و ویژگی‌های ممتاز آن، ویدئویی ازاعضای ایستگاه فضایی بین‌المللی که به سازندگان این فیلم تبریک می‌گفتند، پخش کردند.

آسمان شب: خانم صحرانورد

علاقه‌مندان همانند باشگاه‌های نجوم پیشین از موقعیت خورشید و ماه در سه بازه‌ی اول، پانزدهم و سی‌اُم فروردین ماه آگاه شدند. مقارنه‌ی ماه و زحل و مقارنه‌ی عطارد و خوشه‌ی پروین را می توان در بخش پدیده‌های فروردین‌ماه قرار داد. پس از یادآور شدن وضعیت سیارات منظومه شمسی به سراغ چند رویداد نجومی مهم سال ۲۰۱۴ رفتند که از جمله ی آنها به احتمال بارش شهابی توفانی، اَبَر ماه سال ۲۰۱۴ و ماه‌گرفتگی کلی غیرقابل رؤیت در ایران میتوان اشاره کرد.در پایان خانم صحرانورد عکسی را با عنوان«نور راهنمابه سوی ستاره‌ها» نمایش دادند که برترین عکس نجومی در سال ۲۰۱۳ بود.

گزارش برگزاری پنجمین کارگاه عکاسی نجومی جهان در شب (TWAN): آقای بختیاری

ایشان در ابتدا توضیحاتی در رابطه با تاریخچه‌ی طرح بین‌المللی جهان در شب (The World At Night/TWAN)دادند. آقای بختیاری اشاره‌ای به چگونگی برگزاری کارگاه توآن که در زنجان برگزارشده بود، کردند ورئوس مطالب سخنرانان داخلی وخارجی را عنوان کردند. ایشان برقراری ارتباط بین عکاسان را از اهداف کارگاه عکاسی جهان در شب برشمردند و همچنین از علاقه‌مندان برای شرکت در پنجمین مسابقه بین‌المللی عکاسی زمین و آسمان دعوت نمودند. برای اطلاعات بیشتر به سایت twanight.org  مراجعه فرمایید.

زمین ساکن است: آقای طباطبایی

آقای طباطبایی طبق معمول،حاضرین را از اطلاعات ارزنده و ارزشمند خود با گفتاری شیوا برخوردار کردند. ایشان دوره‌ی علم عادی را کارکردن دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر روی ایده‌ها و پیداکردن کاربردآن و دوره‌ی بحران را عدم پیش‌بینی بعضی از اتفاقات با استفاده از ایده‌های اولیه ونشان دادن ایرادات تعریف کردند. تغییر یافتن روش‌ها و رویداد انقلاب‌هابا مثالی مانند جاذبه و زمان مطرح شد. آقای طباطبایی پس از برشمردن هر کدام از مقدمات فیزیک ارسطویی، تناقض‌های کوچک آن را با فیزیک زمان خودش توضیح دادند. کتاب الشکوک علی بطلمیوس وارائه راه‌حل‌هایی توسط دانشمندان اسلامی و اختراعات و اکتشافات حاصل از آن را تشریح کردند.مدل‌های بطلمیوس و دانشمندان اسلامی در قالب برنامه‌ای نمایش داده شد.ایشان اشاره‌ای به دوره‌ی بحران و انقلاب بعد از آن نیزکردند. آقای طباطبایی پس از پرداختن به ملاک‌های علمی در دوره‌ی حاضر (تکرارپذیری، ابطال‌پذیری، کمی بودن وسادگی)، مطالعه‌ی تاریخ را راهی برای پیداکردن درک بهتری از علم دانستند.

آقای مطیعی

آقای مطیعی پیش از بازه‌ی استراحت، چگونگی برگزاری باشگاه‌های نجوم مشهد و قوانین جدید در این رابطه را شرح دادند. ایشان خاطر نشان کردند که از این پس روال جدیدی در اجرای برنامه های باشگاه و نظم حاکم در جلسات باشگاه صورت خواهد گرفت که به پیشرفت و موفقیت هرچه بیشتر اعضای آن کمک شایانی خواهد کرد. جناب مطیعی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران برگزاری باشگاهها، از حضار درخواست داشتند که با رعایت قوانین ذکر شده در اجرای هرچه بهتر برنامه ‌ها ، کادر اجرایی را یاری نمایند.

گزارش تصویری یازدهمین ماراتُن مسیه ایران: آقای خسروانی

آقای خسروانی در ابتدا به طور خلاصه به معرفی تاریخچه‌ی برگزاری ماراتن‌های مسیه در دنیا و ایران پرداختند. سپس با پخش تصاویری از یازدهمین ماراتن مسیه ایران که در کمپ کویری شهداد برگزار شده بود تعریف کردند. از خاطرات تلخ و شیرین در مسیر رفت و برگشت، محل اقامت رصدگران در ارگ جدید بم، کارگاه های آموزشی، بازدید از باغ شاهزاده و ارگ قدیم بم، رصد زیر آسمان زیبای شب و خستگی پس از آن، مراسم اختتامیه و برگزیدگان ماراتن مسیه را به همراه نمایش تصاویری بیان کردند.

سپس آقای نظام ، مدیر داخلی انجمن نجوم مشهد ، به روی سن آمد و به اهمیت ماراتن مسیه و تلاش رصدگران مشهدی پرداختند و از آقایان سینا خسروانی و معین پاکجو، که موفق به کسب مقام سوم یازدهمین ماراتن مسیه ایران شدند، با اهدای لوح تقدیری قدردانی کردند.

در این محفل نجومی، کلیپی بسیار زیبا از آسمان زیبای شب در مورد صورت فلکی جبار و سحابی جبار با موسیقی و متنی فوق العاده پخش شد که تهیه وتنظیم آن را آقای پاکجو به عهده داشتند.

خانم فرزانه، مجری محترم باشگاه نجوم، با خواندن ابیاتی از اشعار شمس تبریزی، باشگاه نجوم مشهد را به پایان رساندند.

گزارش: خانم صحرانورد

2 دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و سی و سومین باشگاه نجوم مشهد

  1. با توجه به حساسیت مسئولین برگزار کننده به تهیه عکس گزارشی در حین ارئه ها و قطعا تهیه تعدادی عکس مناسب از باشگاه، نبود عکس در گزارش های چند باشگاه اخیر (به استثنای باشگاه ۱۳۲!) جای بسی تعجب است!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *