آخرین روز از بهمن ماه سال ۹۳ مصادف بود با یکصد و چهل و چهارمین باشگاه نجوم مشهد که حضور گرمی بخش نجومیهای مشهد به مناسبت دوازدهمین سالگرد فعالیتهای انجمن نجوم مشهد، سرمای این روز و شب زمستانی را دلچسب کرده بود.

حضور پیش کسوت های انجمن نجوم مشهد از جمله آقای مطیعی، آقای ربانی، آقای قربان نژاد،خانم زرقی، آقای نظام ،آقای صفاران، آقای طباطبایی و… در این باشگاه، برای بسیاری از نجومیها یادآور خاطرات برنامه های پرشور نجومی سال های گذشته بود.

بعد از تلاوت قرآن کریم، بخش آسمان شب توسط آقای مطیعی ارائه شد که طی آن ایشان با نرم افزار استاری نایت پدیده های نجومی اسفندماه آینده را برای حضار توضیح دادند.

سپس خانم گنجی، دبیر محترم فیزیک دبیرستان فاتح و از فعالان نجوم مشهد، به مناسبت نام گذاری سال ۲۰۱۵ به عنوان “سال جهانی نور” به بررسی کتاب المناظر تالیف ابن هیثم پرداختند و سپس مختصری از زندگی نامه‌ی این دانشمند بزرگ ایرانی که اولین کتاب را در زمینه‌ی اپتیک منتشر کرده است پرداختند و اشاره کردند که ابن هیثم نیز مانند سایر دانشمندان بزرگ ایرانی قدیم، جامع علوم از جمله نجوم، طب، فلسفه، فقه، ادبیات، ریاضیات و … بوده است.

معرفی “طرح نشان دکتر عدالتی” توسط آقای شنجمالی پور و بعد از سخنرانی خانم گنجی انجام شد. ایشان بعد از بررسی نشانهای یادبود و افتخار در کشورهای مختلف و دلیل اعطای آنها، پیشنهاد کردند که به بهترین های نجوم مشهد در مسابقات و به مناسبت تقدیر از فعالیت هایشان، نشان افتخار دکتر عدالتی اعطا شود. ایشان علاوه بر این که تصویر چند طرح پیشنهادی خود را نشان دادند، از حضار خواستند که طرح پیشنهادی خود را به انجمن نجوم مشهد معرفی یا برای ایشان ارسال کنند تا به تصمیم گریری بهتر برای طراحی این نشان کمک نماید.

در بخش پایانی باشگاه که مختص ویژه برنامه‌ی گرامی داشت دوازدهمین سال فعالیت‌‌های انجمن نجوم مشهد بود، آقای مطیعی مسؤول محترم انجمن به بیان تاریخچه ای از فعالیت های انجمن نجوم از زمان آغاز به کار تا کنون پرداختند و ضمن عذرخواهی از فعالیتهای نه چندان قابل توجه انجمن در یک سال اخیر در مقایسه با سال‌های قبل، دلیل کم رنگ شدن فعالیت ها در چند سال اخیر خصوصا سال ۹۳ را علاوه بر مشکلات اقتصادی، تغییر نسل نجومی‌ها و عدم حضور پیش کسوتان به دلیل مشغله های شخصی و تحصیلی و نیز نبود افراد علاقه‌مند پرشور و مشتاق به فعالیتهای آماتوری و امور اجرایی در انجمن نجوم بیان کردند و اعلام کردند که انجمن از همکاری و انتقادهای علاقه مندان به نجوم استقبال می کند.

باشگاه حدود ساعت ۱۸:۳۰ پس از گرفتن چند عکس یادگاری دسته جمعی شرکت کنندگان که علاوه بر پیش کسوت ها شامل مهمان های جدید نیز بود، به پایان رسید.

گزارش: خانم فرزانه

2 دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و چهل و چهارمین باشگاه نجوم مشهد

  1. با عرض سلام خدمت دوستان و اساتید نجوم مشهد
    من عرفان طالبی نیا دانش اموز دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان خوش نیت در ناحیه۲هستم
    و علاقه بسسار زیادی به رشته نجوم دارم
    میخواستم بدونم ایا بنده شرایط عضویت در انجمن را دارم یا خیر

    باتشکر از زحمات شما

  2. دوست گرامی جناب آقای طالبی نیا. با سلام و سپاس، به استحضار می‌رساند همه افراد علاقه مند به نجوم شرایط عضویت در انجمن را دارا می‌باشند. امیدواریم در سال ۱۳۹۴ امکان عضوگیری رسمی توسط انجمن فراهم گردد. تا قبل از آن می توانید با ارسال درخواست عضویت خود از طریق همین سایت، در لیست متقاضیان عضویت قرار گیرید. شرکت در برنامه های انجمن نیز برای عموم علاقه مندان به نجوم آزاد است. موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *