با تلاش و هماهنگی مسؤولان انجمن نجوم مشهد برنامه‌ای رصدی در محل کاروانسرای عباس آباد، حد فاصل بین تربت جام و تایباد، همزمان با اوج بارش شهابی برساووشی در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اَمرداد برگزار شد. 

به علت استقبال زیاد ازاین برنامه‌ی رصدی در آخرین روز قبل ازحرکت با هماهنگی جناب آقای نظام علاوه بر اتوبوس اول مینی‌بوس دیگری برای متقاضیان آماده شد.

شرکت کنندگان در ساعت ۱۴:۳۰ روز پنجشنبه در ترمینال مسافربری مشهد حضور بهم رساندند و طبق برنامه حدود ساعت ۱۵:۰۰ به سمت رصدگاه حرکت کردیم.

taybad_9405 (1)

پس از حرکت پوشه‌هایی شامل اطلاعاتی درمورد بارش شهابی برساووشی و نیز در مورد برخی بناهای تاریخی منطقه از قبیل آرامگاه شیخ احمد جامی، کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد، بند فریمان و … به همراه نقشه‌ی آسمان شب نیمه‌ی دوم اَمرداد و یک عدد CD، از طرف انجمن نجوم بین شرکت کنندگان توزیع شد. سپس جناب آقای مطیعی توضیحات کاملی درمورد مقدمات عکاسی نجومی و پروژه رصد و ثبت بارش شهابی برساووشی ارائه دادند. در بین راه دو توقف کوتاه داشتیم و بالاخره در حدود ساعت ۱۹:۳۰ به رصدگاه موردنظر رسیدیم.

taybad_9405 (2)

ضمن استقبال گرم دوستان خوبمان در انجمن نجوم شهرستان تایباد، شرکت کنندگان وسایل خود را از ماشین‌ها پایاده کردند و در چادرهای هلال احمر که از قبل برای شرکت کنندگان جهت استراحتی کوتاه، صرف چای و اقامه‌ی نمازمغرب و عشا آماده شده بود، مستقر شدند.

taybad_9405 (6)

taybad_9405 (5)

در همین حین میهمانان عزیزی که با هماهنگی و استقبالی مثال زدنی، نمونه بارز میهمان‌نوازی مردمان کویر را به رخ کشیدند در بین ما حضور یافتند. از جمله فرماندار محترم تایباد، معاون محترم ایشان، اعضای محترم شورای شهر و شهرستان تایباد، شهردار محترم تایباد، مسؤولین محترم هلال احمر، ریاست محترم میراث فرهنگی تایباد، فرمانده محترم نیروی انتظامی تایباد، تعدادی از پرسنل محترم نیروی انتظامی که تا صبح و تا هنگام پایان برنامه امنیت منطقه را تامین نمودند.

پس از اندکی استراحت و بازدید از محل و کاروانسرا گرد هم آمدیم تا از توضیحات جناب مطیعی و یکی از کارشناسان میراث فرهنگی بهره ببریم. کارشناس میراث فرهنگی توضیح مختصری درمورد بنای تاریخی کاروانسرا دادند.

taybad_9405 (4)

سپس جناب آقای مطیعی به آموزش صورت‌های فلکی پرداختند. پس از آن، عده‌ای به کمک آقای جاودانی و آقای قالیشویان به رصد اجرام غیرستاره‌ای پرداختند، عده‌ای نیز با تلسکوپ‌های خود مشغول رصد شدند. همچنین افرادی به عکاسی نجومی در داخل کاروانسرا پرداختند و عکس‌های نجومی زیبایی با پس زمینه تاریخی خلق کردند. در این حین با مشاهده شهاب‌های نسبتا پرنور فریادی از شادی از نقاط مختلف محوطه برمی‌خواست. پس از صرف شام مناسبی که تدارک دیده شده بود، علاقه‌مندان به پروژه رصد و ثبت بارش شهابی، با توضیحات جناب مطیعی، به گروه‌هایی تقسیم شدند و هرکدام قسمتی از آسمان را زیر نظر گرفته و به مشاهده و ثبت شهاب‌ها و مشخصات آنها و محاسبه ZHR پرداختند.

taybad_9405 (25)

آقای نظام نیز به عکاسی مشغول بودند و ضمن زیر نظر داشتن اوضاع به سؤالات علاقه‌مندان نیز پاسخ می‌دادند.

taybad_9405 (22)

حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد از شرکت کنندگان با هندوانه و خربزه‌های شیرین وتازه پذیرایی به عمل آمد. پس از گذشت پاسی از شب عده ای از شرکت کنندگان که خستگی بر آنها غلبه کرده بود در چادرها و یا در زیر آسمان پرستاره‌ی شب به استراحت پرداختند ولی عده‌ای خستگی ناپذیر و پابرجا هنوز مشغول رصد، عکاسی و ثبت شهاب‌ها بودند.

taybad_9405 (26) copy

taybad_9405

taybad_9405 (23)

taybad_9405 (27) copy

taybad_9405 (24)

taybad_9405 (7)

به ویژه علاقه‌مندان به رصد اجرام غیرستاره‌ای به کمک آقای جاودانی تا صبح به رصد پرداختند و علاقه‌مندان به عکاسی بر روی پشت بام کاروانسرا تا صبح مشغول بودند. با نزدیک شدن طلوع خورشید عکاسان دوربین‌های خود را به سمت شرق آسمان چرخاندند تا از طلوع زیبای خورشید بر فراز ویرانه‌های رباط عباس آباد عکاسی کنند.

taybad_9405 (9)

taybad_9405 (10)

taybad_9405 (14)

taybad_9405 (12)

taybad_9405 (15)

پس از صرف صبحانه‌، جناب آقای نظام همه‌ی شرکت کنندگان را به گرفتن عکسی دسته جمعی برای ماندگاری خاطره‌ای دیگر از شبی رصدی دعوت کردند. بعد از عکس دسته جمعی شرکت کنندگان وسایل و لوازم خود را جمع کردند و آماده‌‌ی سوارشدن به وسیله‌های نقلیه شدند تا رباط تاریخی عباس‌آباد تایباد را به مقصد آرامگاه شیخ احمد جامی در شهرستان تربت جام ترک گویند.

taybad_9405 (11)

در حدود ساعت ۹:۲۰ صبح به آرامگاه این شیخ عالی قدر که نسل‌اندرنسل تحت اداره‌ی فرزندان و نوادگان ایشان بوده‌است رسیدیم. پس از هماهنگی با دفتر تولیت آرامگاه، یکی از نوادگان شیخ احمد جامی با گروه همراه شد تا ناشنیده‌های جالبی درمورد احمد جامی و آرامگاه تاریخی ایشان برای بازدیدکنندگان بیان کند. علیرغم خستگی شب گذشته که در چهره اغلب افراد دیده می‌شد، علاقه‌مندان با اشتیاق به توضیحات ارزشمند راهنما گوش سپرده بودند.

taybad_9405 (17)

taybad_9405 (16)

 آرامگاه شیخ الاسلام احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی قرار دارد. زیارتگاه شیخ احمد، یکی از بزرگترین مراکز زیارتی شرق ایران است. این بنا مربوط به سده ۹ تا ۱۲ ه‍.ق است. شیخ‌الاسلام ابونصر احمد بن ابی الحسن بن محمد بن حریر بن عبدالله بن لیث بن نامقی جامی ترشیزی معروف به «ژنده پیل»، از مشایخ صوفیه ایران در دوران سلجوقیان بود. مقام جامی در آفاق شعر کهن فارسی و انواع رایج در آن به درجه‌ای است که او را به حق «خاتم الشعرا» نامیده‌اند.
زیارتگاه احمدبن الحسن شیخ احمد جام شامل ۱۰ بنای تاریخی است (مرقد شیخ، گنبدخانه، مسجد عتیق، خانقاه، سراچه و مدرسه فریوند، مسجد کرمانی، گنبد سفید، خانقاه‌های تیمور، مدرسه امیر جلال الدین فیروز‌شاه(گنبد سبز)، مسجد نو، مدرسه امیرشاه ملک) که این بناها در اطراف یک چاه وسیع مجتمع شده است. قبر خود شیخ بدون هیچگونه بنایی به صورت روباز در مقابل ایوان عظیمی قرار دارد و با آجر و گچ ساخته شده است و در کنار آن، درخت پسته کوهی کهنسالی قرار دارد که زائران تربت شیخ اعتقاد خاصی به آن دارند. دو سنگ قبر افراشته سفید رنگ بر بالای سر و پایین پای مرقد وی قرار دارد که روی آنها کتیبه‌هایی به خط کوفی و نستعلیق نوشته شده است و حاشیه و قسمت‌های مختلف آن با گل و برگ و طرح مارپیچی و مقرنس تزیین شده است.

taybad_9405 (18)

 این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. (منبع: http://www.tishineh.com/touritem/1519/آرامگاه-شیخ-احمد-جامی)

taybad_9405 (20)

پس از بازدید از این مکان ارزشمند و تاریخی، عکس دسته جمعی دیگری در حیاط این آرامگاه به ثبت رساندیم و سپس به سمت مشهد حرکت کردیم.

taybad_9405 (21)

توقفی کوتاه در بین راه داشتیم تا با صرف بستنی، اندکی از خستگی‌مان کاسته شود و تا خود مشهد به استراحت بپردازیم. حدود ساعت ۱۳:۳۰ روز جمعه به مشهد رسیدیم و شرکت کنندگان به امید سفرهای رصدی بعدی ازهم خداحافظی کردند و این سفر به یاد ماندنی نیز به پایان رسید.

در پایان لازم است از همه عزیزانی که در هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه همکاری و تلاش کردند صمیمانه سپاسگزاری نماییم. از جمله:

جناب آقای حسین شرافتی راد، فرماندار محترم تایباد، جناب آقای سید مرتضی موسوی زارع، معاون محترم فرماندار، اعضای محترم شورای شهر و شهرستان تایباد، جناب آقای سید ایوب سیدالحسینی، شهردار محترم تایباد، جناب آقای غلامرضا صیادی، از مسؤولین محترم هلال احمر شهرستان تایباد، جناب آقای مجید حسینی، ریاست محترم میراث فرهنگی تایباد، فرمانده محترم نیروی انتظامی تایباد و تعدادی از پرسنل محترم نیروی انتظامی. همچنین از تمامی دوستان بزرگوارمان در انجمن نجوم تایباد و سایر عوامل اجرایی میزبان، از جمله جناب آقای حمیدرضا یعقوبی و نیز آقایان عزیز یوسفی، مهدی غفوری، کاظم محمدی، امین طیبین، یحیی شعیبی، نعیم زنگنه، امیر توکلیان و بشیر مقصودی و دیگر سرورانی که ممکن است نام گرامی‌شان از قلم افتاده باشد.

از آقایان محمد صادق جاودانی و مجتبی قالیشویان نیز که با صبر و اشتیاق و علیرغم خستگی و مشغله زیادشان انجمن نجوم مشهد را دراین برنامه در بخش رصد همراهی کردند نیز صمیمانه سپاسگزاریم.

گزارش: خانم زهرا صبوری

عکس‌ها: آقایان محمد جواد رییس‌الساداتی، محمد اشرفی، فرید سیدی، احمد نظام

2 دیدگاه در “گزارش برگزاری برنامه رصدی بارش شهابی برساوشی، اَمرداد ۱۳۹۴

  1. در نهایت ادب و احترام
    نسبت به تمام بزرگواران شرکت کننده در این برنامه
    و بزرگوارانی که مدیریت این برنامه را بعهده داشتند
    خاطره بسیار زیبا و طنازی از یک شب فراموش نشدنی در کنار همه ی عزیزان
    با سابقه سی سال کوهنوردی و حضور در بسیاری از برنامه های داخلی و برون مرزی ، خوشحالم از اینکه اولین تجربه بردیا و دایانا ( فرزندانم ) در یک برنامه گروهی ، با حضور و همراهی شما بزرگواران اتفاق افتاد .
    بسیار عالی و معرکه و خاص بود .
    متشکرم و تشکر فراوان / امیر قوی پیکر

  2. جناب آقای قوی پیکر، با سلام و تشکر فراوان از ابراز لطف جنابعالی. هرچند در چنین برنامه‌هایی تمرکز تیم برگزاری بر تامین اهداف ترویجی و علمی است و در زمینه تورگردانی هیچ ادعایی نداریم، اما نظرات، پیشنهادات و انتقادات مبتنی بر تجربیات ارزنده جنابعالی و سایر صاحبنظران و شرکت‌کنندگان محترم، ما را در کاهش کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت یاری خواهد رساند. ناگفته نماند برگزاری این برنامه بدون یاری و همراهی سروران گرامی و دوستان عزیزمان در شهرستان تایباد که به حق میزبانانی بسیار شایسته برای میهمانان خود بودند، عملا میسر نبود. با تشکر مجدد و آرزوی سربلندی.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *