به نام خداوند جان و خرد                  کزین برتر اندیشه برنگذرد

خداوند نام و خداوند جاى                 خداوند روزى ده رهنماى

خداوند کیوان و گردان سپهر              فروزنده ماه و ناهید و مهر

بالاخره بعد از کلى انتظار و هماهنگى با توجه به تغییرات غیر قابل پیش بینى وضع هوا روز برگزارى اولین رقابت رصدى خواجه نصیر فرا رسید.

امسال به پیشنهاد اعضاى انجمن نجوم مشهد و ایجاد انگیزه و فعالیت نجومى پویا تصمیم گرفته شد که رقابت هاى گذشته با تغییراتى به نام منجم و ریاضى دان بزرگ ایران “خواجه نصیر الدین طوسى”برگزار شود. زیباتر و جذاب تر آنکه در کنار یکى از مکان هاى نجومى اطراف مشهد “برج تاریخى نجومى رادکان “که یکى از سازه هایى که ساخت و معمارى آن با منجم بزرگ خواجه نصیر بوده است برگزار شد.

در بعد از ظهر روز پنج شنبه ٢٠ اسفند ماه ١٣٩۴ طبق اطلاعیه هاى اعلام شده در سایت و اخبار انجمن نجوم مشهد روز میعاد براى رفتن به میعادگاه اهل آسمان شب با هماهنگى هایى که با نیروى انتظامى، آتش نشانى و هلال احمر براى تدابیر امنیتى و براى هرچه با کیفیت تر برگزار شدن این نخستین رقابت رصدى با نام منجم بزرگ خواجه نصیر حدود ساعت ١۴:٣٠ ثبت نام کنندگان این سفر نجومى کوتاه به دفتر انجمن رسیدند و کم کم آماده حرکت به سمت رادکان شدیم.

مشتاقان حضور در برنامه هر کدام از قسمتى از شهر مشهد به دفتر انجمن رسیدند که البته شرکت کنندگانى از گلبهار و چناران هم داشتیم که به جمع ما در رادکان پیوستند.

شرکت کنندگان با اشتیاق به سمت مینى بوس هایى که از قبل هماهنگ شده بودند رفتند و این گونه با هدف رفتن به بیرون از شهر و به دور از هیاهوى شهر و آلودگى نورى مزاحم براى لذت بردن از آسمان راهى جاده شدند.

در راه بچه ها هر کدام از خاطرات خود مى گفتندو ابزار رصدى هم که در وسط راهرو مینى بوس نشانگر هدف یکپارچه دوستان براى سفر کوتاه نجومى بود، فضا را آماده مى کرد براى برگزارى یک شب رصدى فوق العاده در سه بخش مختلف آموزشى، رقابت رصدى (تلسکوپ و دوربین دو چشمى) و رقابت عکاسى بود که البته بخش رقابتى رصد تلسکوپى بخش اصلى و هیجان انگیز این سفر نجومى کوتاه بود.

حدود ساعت ١٧ به میعادگاه اهل آسمان رسیدیم. آقایان نظام، پاکجو و خسروانى که از کادر اجرایى این رقابت بودند شروع به توضیحاتى درباره برگزارى کردند و با دادن پوشه هایى حاوى اطلاعاتى در مورد خواجه نصیر و برج و کارت مشخصات شرکت کنندگان هرگروه در بخش مشخص شده مستقر شدند. برج تاریخى مرکز گردهمایى شب زنده داران شد.

r94_01

بخش آموزشى در قسمت شمال غربى برج مستقر شدند و بخش عکاسى هم در همان محدوده قرار گرفتند و بچه هاى بخش رقابت رصدى در قسمت جنوبى مستقر شدند.

r94_02

در بخش رقابت رصدى ابزار نجومى فقط تلسکوپ بود و شرکت کننده اى با دوربین دوچشمى نداشتیم و تلسکوپ هاى بازتابى نیوتونى از ۶ اینچ تا ١٠ اینچ بر پا شدند براى یک رقابت به یادماندنى در آسمان زیبا و پرستاره رادکان.

در بخش رقابت رصدى ۶ گروه شرکت کننده داشتیم.

در بخش عکاسى آقایان خسروانى و نظام داوران حاضر در این رده بودند.

بچه ها هر کدام با مستقر کردن تلسکوپ هاى خود و هم خط کردن ابزار رصدى خود آماده براى رقابت مى‌شدند.

رصد گران در پشت تلسکوپ هایشان آماده براى شروع یک رقابت و یک شب رصدى بودند. در حدود ساعت ۱۸:۴۵ سوت شروع نخستین رقابت رصدى خواجه نصیر به صدا در آمد.

شرکت‌کنندگان با در دست داشتن نقشه هاى آسمانى که در دست داشتند مشغول این رقابت ١١ساعته شدند.

زمان می‌گذشت و آسمان تاریکتر و غرق ستاره‌هاى بیشتر می‌شد. همه در سه بخش نظاره گر آسمان و ستاره ها بودند و کسى به زمان توجه نمی‌کرد. کم کم هوا سردتر می‌شد و نظاره گران آسمان شب گرم تر مشغول رصد آسمان بودند.

r94_05

حدود ساعت ٢١ آقاى نظام با آماده کردن چاى از بچه هاى هر قسمت برج پذیرایى مختصرى کردند و به یادمان افتاد که هوا چند درجه سردتر شده و با میل کردن چاى گرم شدیم و کم کم به لباس هاى خود اضافه کردیم.

رقابت ادامه داشت و شرکت کنندگان بدون خستگى ادامه می‌دادند و داوران هم بین گروه ها تلاش‌ها براى هر بخش را رصد مى کردند وگاهى ثبت کردن جرمى براى گروهى.

بچه‌هاى بخش عکاسى با تاریکتر شدن هوا، کارشان تخصصى تر و زیباتر شد و یک چشم به آسمان و یک چشم به زمین براى براى پیدا کردن سوژه عکاسى داشتند. زمان مى‌گذشت اما بچه‌هاى بخش رقابت بدون خستگى کار مى‌کردند. حدود ساعت ۲۲:۱۵ بازه استراحت در نظر گرفته شده بود. سوت زمان استراحت زده شد و باید از رصد و تلسکوپ جدا مى شدیم و به کانکس کنار محوطه برج مى‌رفتیم براى صرف شام.  پس از صرف شام و استراحتى مختصر دوباره به کنار ابزار رصدى خود برگشتیم و در ساعت ۲۳:۳۰ سوت ادامه رقابت به صدا درآمد و رصد گران دوباره مشغول پیدا کردن اجرام شدند. در نزدیکى صبح هوا به قدرى رطوبت داشت که گویى ابزار رصدى، نقشه ها و کاغذها خیس شده بودند.

r94_06

رأس ساعت ۶ صبح در حضور تمامى شرکت کنندگان سوت اتمام رقابت زده شد و اولین دوره رقابت رصدى منطقه‌ای خواجه نصیر طوسی به اتمام رسید.

بعد از آن شرکت کنندگان به استراحت پرداختند و داوران رقابت هم در مکانى دیگر و به دور از شرکت کنندگان مشغول بحث و مشورت براى اعلام برندگان به شرح زیر شدند:

نفر اول در بخش رقابت رصدی: آقای محمد صادق جاودانی

نفر دوم و سوم در بخش رقابت رصدی: (با توجه به عدم کسب حد نصاب کسی حائز این رتبه‌ها نشد)

نفر اول در بخش عکاسی نجومی: خانم صحرانورد

نفر دوم در بخش عکاسی نجومی: خانم آذرآز

r94_04

پس از ساعتی همه شرکت کنندگان در کنار برج حاضر شدند و برندگان هر رده هم اعلام شد و جوایزى به رسم یادبود و همچنین تندیس رقابت به آنها اهدا شد.

r94_03

پس از آن چند عکس دسته جمعى گرفتیم و به صرف صبحانه پرداختیم.

با پشت سر گذاشتن این شب خاطره انگیز و جمع‌آوری لوازم و سامان‌دهی زباله‌ها، به سمت مشهد حرکت کردیم و چه زود دلمان برای برجی که در حال کوچک و کوچک‌تر شدن بود، تنگ می‌شد.

گزارش: خانم پژوهنده و خانم وظیفه‌دان

عکس: آقای نظام

یک دیدگاه در “گزارش برگزاری نخستین رقابت رصدى خواجه نصیر الدین طوسى

  1. با سلام و خسته نباشید
    برنامه عالی بود خیلی چیزا یاد گرفتم و تجربه خیلی خوبی بود.
    فقط ی مسله این که مدیر انجمن مسول بخش اموزش هم بودن و ایشون به علت مشغلشون در برنامه ها چون مدیر هستن باید به خیلی از مساءل دیگر هم رسیدگی میکردند علا رغم این موضوع تا تونستن به بچه های این بخش اموزش دادند اما خیلی فرصت نمیکردند.
    خیلی ممنون از زحماتتون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *