post

در هر سال دو روز وجود دارد که خورشید هنگام ظهر، یعنی هنگامی که بیشترین ارتفاع را در آسمان دارد، در مناطقی که عرض جغرافیایی آنها بین ۲۳٫۵- درجه و ۲۳٫۵ درجه است، تقریبا به صورت عمود بر زمین می‌تابد. در این هنگام اجسام سایه نخواهند داشت و ارتفاع خورشید در آسمان نزدیک به ۹۰ درجه است یا به عبارت دیگر خورشید در سرسو (سمت‌الراس) ناظر قرار دارد.

برای کعبه در شهر مکه (با عرض جغرافیایی ۲۱ درجه و ۲۵٫۳۵۰ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۳۹ درجه و ۴۹٫۵۷۳ دقیقه شرقی) که برای مسلمانان دارای اهمیت ویژه‌ای است، این دو روز در ماههای خرداد و تیر واقع می‌شوند. در ۲۵ تیر امسال اگر هنگام اذان ظهر کعبه را به وقت رسمی ایران بدانیم و در همان لحظه سایه شاخصی (چوب یا میله‌ای کاملا صاف) که از قبل به صورت کاملا عمودی و در امتداد شاقول بر روی زمین قرار دارد و یا در زمین فرو رفته‌است را مد نظر قرار دهیم، خلاف جهت سایه شاخص، یا به عبارت دیگر امتداد سایه به طرف خورشید سمت دقیق قبله را برای ما مشخص می‌سازد.

qiblah

در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ اذان ظهر کعبه به وقت رسمی ایران ساعت ۱۳ و ۵۷ دقیقه خواهد بود. کافی است در این هنگام به جهت سایه توجه کنیم و با استفاده از توضیحات و شکل فوق سمت صحیح قبله محل خود را تعیین نماییم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *