« به نام خدا»

یکصد و شصت و دومین باشگاه نجوم مشهد در ۲۸ امرداد ۱۳۹۵ در دبیرستان حسین فاتح با حضور علاقه‌مندان به علم نجوم، برگزارشد. این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

آسمان شب و اخبار نجومی: آقای حیدری

ایشان در ابتدا مکان و موقعیت خورشید، در اول شهریور و اول مهر را بیان کردند. حاضران همچنین از زمان طلوع و غروب سیارات و مکان آن‌ها در پهنه آسمان در دو روز یاد شده آگاه شدند. با این اطلاعات می‌توان از وضعیت رصدی سیارات در ماه آینده اطلاع یافت. آقای حیدری مهم‌ترین رویدادهای رصدی این ماه را برشمردند که از آن جمله می‌توان به مقارنه سیاره زهره و سیاره مشتری در ۶ شهریور اشاره‌کرد.

تنها خبر نجومی این باشگاه، به سقوط شهاب‌سنگ در قطب شمال در شش ماه پیش اختصاص داشت. با بررسی‌های انجام شده، این شهاب‌سنگ، یکی از سیارک‌های کمربند سیارکی بوده که از جاذبه سیاره مشتری فرارکرده‌است.

b162_1

حیات هوشمند و تمدنی پیشرفته: خانم خوش‌طبع

خانم خوش‌طبع در این باشگاه، در ادامه ارائه خویش در باشگاه نجوم اسفند ۹۴، به بررسی احتمال وجود حیات در کراتی دیگر پرداختند. با بیان این که حیات فرازمینی حیاتی متفاوت با تمام شناخته هاست، به این نکته رسیدند که ممکن است حیات خارج از نوع و شکلی باشد که ما تصور می کنیم و موجوداتی پیشرفته‌تر و هوشمندتر از انسان وجود داشته باشند. ایشان با پخش کلیپ، سخنان خود را کامل‌تر کردند.

سیاه‌چاله‌ها: خانم یامی

در آغاز این قسمت خانم یامی سیاه‌چاله و چگونگی به وجود آمدن آن را شرح دادند. جرمی که حتی نور هم نمی تواند از آن خارج شود.

انواع سیاهچاله ها ( شوارتس شیلد (Schwarzschild)، رایزنر- نورد شتروم(Reissner–Nordström)، کر(Kerr )، کر- نیومان(Kerr–Newman)) و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر از دیگر مباحث بود. ایشان توضیحاتی نیز در مورد افق رویداد و اتساع زمان و قرص برافزایشی دادند. با یادآوری این ویژگی که سیاهچاله حجم صفر و چگال بی‌نهایت دارد، به تعریف تکینگی پرداختند.

b162_3

طبق برنامه اعلام شده، قرار بود که در خدمت جناب آقای نظام در بخش «اخبار داخلی انجمن نجوم مشهد» باشیم که متأسفانه نتوانستیم از حضورشان بهره‌مند شویم.

اسطرلاب: آقای شوشتری

ایشان با پرسیدن سؤالاتی اطلاعات شرکت‌کنندگان در ارتباط با اسطرلاب را محک زدند. در ادامه تاریخچه کوتاهی در مورد این ابزار نجومی ذکرکردند. شبیه‌سازی ستارگان آسمان و راه‌یابی در دریاها از جمله کاربردهای فراوان اسطرلاب بود. آقای شوشتری با نام‌بردن اجزایی از اسطرلاب مانند عنکبوتیه و عِضاده، هرکدام را بر روی اسطرلابی که در اختیار داشتند، نشان دادند. روش رسم سه دایره اصلی در اسطرلاب به طور خلاصه توضیح داده شد. قسمت پایانی این بخش مربوط چگونگی یافتن ارتفاع کوه، تپه یا ساختمان توسط اسطرلاب بود.

b162_2

باشگاه نجوم بعدی در ۲۵ شهریورماه میزبان دوستداران آسمان زیبای شب خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *