آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در قرن حاضر در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۱  رخ خواهد داد. به همین مناسبت انجمن نجوم مشهد در حال انجام هماهنگی های لازم جهت اجرای برنامه هایی به همین مناسبت می‌باشد.

اهداف برنامه های انجمن نجوم مشهد به مناسبت گذر ناهید از برابر خورشید:

– استفاده از رصد گذر سیاره زهره از مقابل خورشید جهت شناساندن نجوم به عموم مردم و ترویج این علم در جامعه

– معرفی و توضیح در مورد گذر زهره و این که این پدیده تا حدود ۱۰۵ سال دیگر رخ نخواهد داد. با تاکید بر اینکه این واقعه را اولین بار دانشمند شهیر ایرانی “ابوعلی سینا ” در سال ۱۰۳۲ میلادی حدود ۶۰۰ سال قبل از ژرمیه هارکس (اولین فردی که از نظر مجامع بین المللی توانسته است گذر رامشاهده نماید) توانست گذر زهره را مشاهده کند.

– برگزاری رصد عمومی برای زائران و مجاوران رضوی

– ایجاد محیطی مناسب جهت اجرای برخی پروژه‌های آماتوری در زمینه نجوم و امکان استفاده از منابع موجود برای علاقه‌مندان

– ایجاد بستری مناسب جهت استفاده کاربردی از آموخته های تئوری دانش آموزان و دانشجویان در محاسبه سرعت خطی سیاره، فاصله ی زمین و زهره از خورشید، قطر سیاره زهره، خورشید و زمین و …

با توجه به بازه ی زمانی و با در نظر گرفتن موقعیت مکانی و شرایط آب وهوایی، برنامه های انجمن نجوم مشهد به شرح زیر اعلام می گردد:

    1. برگزاری کارگاه تخصصی گذر زهره در روزهای منتهی به گذر
    2. اجرای برنامه رصدی در روز گذر زهره باهمکاری گروه های مختلف نجومی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه خیام، برج تاریخی رادکان و رصد عمومی در یکی از پارک های بزرگ شهر که موقعیت افق مناسب داشته باشد.
    3. پخش زنده ی رادیو و تلویزیونی ازشبکه استانی خراسان رضوی در صورت موافقت صداو سیمای خراسان رضوی
    4. پخش زنده ی رادیو اینترنتی نجوم (رادیو قیفاووس) در زمان گذر زهره و مصاحبه با افراد شناخته شده ی نجوم درکشور
    5. پخش زنده  در محل رصد و نیز از تلویزیون های عمومی نصب شده در سطح شهر مانند احمد آباد ، ترمینال، مجتمع پروما و … در صورت موافقت سازمانهای مرتبط
    6. ایجاد نمایشگاه و غرفه های نجوم درروز رصد جهت ارائه ی محصولات نجومی و آموزش نحوه ی رصد ایمن و جلوگیری از صدمات وارده به چشم رصدگران و علاقمندان در زمان رصد
    7. برگزاری مسابقه ی عکاسی از گذر زهره
    8. ارائه ی ویژه برنامه های مختص کودکان در زمان گذر زهره با همکاری باشگاه نجوم کودکان

خاطرنشان می‌سازد لازمه اجرای تمامی برنامه های اعلام شده هماهنگی و موافقت ارگانها و سازمانهای مرتبط است و اجرای هرکدام ازبرنامه درصورت فراهم آمدن امکانات مالی و فنی مناسب میسر خواهد بود. بنابراین علیرغم آغاز مذاکره و تلاش برای انجام هماهنگی‌های نهایی، ممکن است بخشی از برنامه های اعلام شده لغو گردند. لذا تقاضا دارد علاقمندان در تاریخ ۱۵ خرداد ماه جاری از طریق سایت انجمن نجوم مشهد، اخبار و اطلاعات نهایی را پی‌گیری نمایند.

امیدواریم تا با عنایت خداوند متعال وهمت دوستان خوبمان در انجمن نجوم مشهد و ان شاء الله همکاری و همیاری دیگر مسؤولان بتوانیم فعالیتی موثر وقابل تحسین در تاریخ انجمن بر جای گذاریم. چرا که شاید عمر ما به مشاهده گذر بعدی نرسید.

در صورت تمایل برای همکاری و یا معرفی حامی برای اجرای برنامه‌ها و نیز کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۹۱۵۳۲۴۰۰۴۷ (آقای نظام) تماس حاصل فرمایید.

منتظر اطلاعیه های بعدی ما باشید.