صد و هفدهمین باشگاه نجوم مشهد در بیست و پنجم آبان ماه هزار و سیصد و نود و یک در ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح تحت شرایطی کار خود را آغاز کرد که مقدمات این باشگاه از روزها پیش فراهم شده بود و افراد علاقه مند از دقایقی قبل از شروع مراسم گرد هم جمع شده بودند.

اخبار انجمن:
پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، اقای سینا خسروانی، از اعضای محترم کادر اجرایی باشگاه‌های نجوم و مجری این باشگاه، در ابتدا به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از برنامه های باشگاه پرداختند و از آقای احمد نظام، مدیریت محترم انجمن نجوم مشهد، دعوت کردند که اخبار انجمن را برای حاضرین بیان کنند. ایشان توضیحاتی درباره‌ی گواهی افرادی که در آزمون نجوم برگزار شده در مهرماه، پذیرفته شده بودند بیان کردند. همچنین خبر برگزاری کلاس های نجوم مقدماتی و پیشرفته را در ماه‌های آینده به اطلاع علاقه مندان رساندند.

اخبار هوا و فضا:
بخش دوم باشگاه بر عهده‌ی خانم شهرزاد غیور بود که به ارائه‌ی اخبار هوا و فضا اختصاص داشت. در این قسمت مطالبی در مورد برخورد سنگ ریزه‌ها با جو زمین، بروز تغییرات چشم‌گیر در جو مشتری‌، فوران سه گانه خورشید، کشف نزدیک‌ترین ستاره به به قلب کهکشان و همچنین کشف دو سیاره بیگانه اطلاعات جذابی برای حاضرین بیان شد.

تلسکوپ فضایی هابل:
سومین برنامه‌ی این باشگاه که اجرای آن بر عهده‌ی آقای جواد قائمی خواه‌، عضو نوجوان باشگاه نجوم مشهد، بود به معرفی تلسکوپ فضایی هابل اختصاص داشت. ایشان به توضیح مراحل طراحی وساخت این تلسکوپ پرداختند و درباره‌ی مشکلاتی که بر سر پرتاب و همین طور بعد از قرار گرفتن آن در مدار ایجاد شده بود توضیحاتی را ارائه دادند. صحبت‌های بعدی ایشان درباره‌ی مراحل مختلف تعمیر این تلسکوپ و همین‌طور مشخصات کلی آن بود. در انتها نیز عکسهایی بسیار زیبا و خیره کننده از این تلسکوپ کهنه کار ناسا را برای حاضرین نمایش دادند که همه‌ی حاضرین را به وجد آورده بود.

در ادامه و در بازه‌ی استراحت خبرنامه‌ی داخلی انجمن نجوم مشهد در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. همچنین دستورالعمل نگارشی جدیدی که برای تهیه گزارشات از باشگاه‌های نجوم مشهد که توسط جناب آقای معین پاکجو، عضو شورای اجرایی باشگاه‌های نجوم، نگاشته شده بود در اختیار سایر اعضای کمیته‌ی اجرایی قرار گرفت و اعضا ضمن مطالعه و بررسی آن، بر رعایت هرچه بهتر این آیین نامه برای تکامل بخشیدن به روند تهیه‌ی گزارشات تاکید کردند.

آسمان شب:
بخش چهارم و ثابت همه‌ی باشگاهها تحت عنوان آسمان شب با اجرای آقای مجتبی دیانی، از رصدگران کهنه کار انجمن، آغازگر نیمه‌ی دوم صد و هفدهمین باشگاه نجوم مشهد بود. آقای دیانی طبق روال همه‌ی باشگاهها، در ابتدا به سراغ خانه‌ی خورشید در این ماه رفتند و موقعیت آن را در آسمان آبان ماه بررسی کردند. سپس زمان طلوع و غروب ماه را درطول ماه پیش رو بیان کردند و وعده‌ی چهار مقارنه‌ی جذاب و دیدنی را در طول ماه آینده به علاقه مندان آسمان شب دادند. در ادامه به سراغ جایگاه سیارات در طول آذر ماه رفتند و زمان طلوع و غروب آنها و همین طور شیوه‌های شناسایی آنها در طول شب را بیان کردند.

بحش جدیدی که به اسمان شب این ماه اضافه شده بود ” رصد زیر آسمان شهر ” نام داشت. در این بخش آقای دیانی به ارائه‌ی راه حل‌هایی برای یک رصد لذت بخش در زیر نور شهر پرداختند. از جمله این توصیه‌ها می‌توان به فاصله گرفتن از مرکز شهر، دوری از هم نشینی با ماه، آغاز رصد پس از نیمه شب، شناسایی ستارگان شاخص آسمان شب، مهار نورهای مزاحم با روشهای گوناگون، تلاش برای تشخیص ستارگان کم نورترآاسمان، انتخاب سوژه‌ی رصدی و همین‌طور به کارگیری عدسی‌ها و فیلترهای مناسب و ابزارهای اپتیکی اشاره کرد.

پدیده های نوری در آسمان:
اقای حسین طالع زاده اجرای این بخش از باشگاه که به توضیح پدیده‌های نوری مختلف در آسمان و مخصوصا پدیده‌های نوری مرتبط با خورشیدی اختصاص داشت، را بر عهده داشتندد. ایشان در این بخش با نمایش عکسهایی از هاله و خرمن تفاوت این دو پدیده را برای حاضرین توضیح دادند. از جمله تفاوت‌ها می‌توان به تفاوت در رنگ هاله و خرمن اشاره کرد. در این بخش ضمن نمایش فیلم کوتاهی در مورد پدیده‌های نوری خورشیدی، درباره‌ی کمان سمت الراسی و نیز حلقه‌ی الکساندر توضیحاتی ارائه شد. همچنین درباره نرم افزار شبیه سازی هاله توضیحات کوتاهی بیان گردید. برای دریافت این نرم افزار می توانید به نشانی http://www.meteoros.de/halosky/halosky.htm مراجعه فرمایید.

باشگاه نجوم مشهد در ساعت ۱۸:۳۰ به کار خود پایان داد.

گزارش: سمیرا صحرانورد

عکس: احمد نظام

5 دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و هفدهمین باشگاه نجوم مشهد

  1. سلام
    خیلی خوب می شه اگر مقالات ارایه شده در انجمن، خصوصا مقالات تخصصی، رو جمع آوری کنین. مثلا می شه از این بخش ها فیلم تهیه کرد و این فیلم ها رو به علاوه پاورپوینت سخنران، آرشیو کرد.
    با سپاس

  2. اگر ممکن است نرم افزار شبیه ساز هاله های خورشید را در بخش دانلود های سایت قرار بدهید .

قسمت نظرات بسته شده است.