انجمن نجوم مشهد و فرهنگسرای علوم و نجوم مشهد به مناسبت هفته و روز نجوم در سال ۱۳۹۲ برنامه هایی را به شرح زیر در دست اجرا دارند.

برنامه رصد عمومی به همراه پرسش و پاسخ نجومی در سطح شهر:

سه شنبه  ( ۲۷ فروردین) بوستان حجاب- پس از نماز مغرب و عشا (ساعت ۲۰ – ۲۲)

چهارشنبه (۲۸ فروردین)  پارک سیمرغ- پس از نماز مغرب و عشا (ساعت ۲۰ – ۲۲)

پنجشنبه (۲۹ فروردین) فرهنگسرای همت آباد- پس از نماز مغرب و عشا (ساعت ۲۰ – ۲۲)

همچنین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، رصدخانه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد از ساعت ۱۹ الی ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به رصد آسمان (با هماهنگی قبلی) خواهد بود. علاقه‌منمدان می‌توانند جهت هماهنگی حداکثر تا ساعت ۱۲ ظهر هر یک از این دو روز با تلفن ۰۹۱۵۵۰۰۹۸۰۵ تماس حاصل فرمایند.

برنامه های ویژه روز نجوم از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۳۰ فروردین در محل پارک کوهسنگی مشهد با نمایشگاه نجوم و رصد خورشید به کمک فیلترهای مخصوص و تلسکوپ H-Alpha آغاز خواهد شد و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت. در صورت صاف بودن آسمان، پس از غروب خورشید، با تلسکوپ های مستقر در پارک، می توانید به رصد ماه، سیاره مشتری و دیگر اجرام سماوی نیز بپرازید. با حضور در این نمایشگاه، در غرفه ماه و رویت هلال، می توانید با وضعیت ماه و زمین، اهله ماه، رویت پذیری هلال ماه، خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، وضعیت رویت پذیری هلال رمضان و شوال امسال و … آشنا شوید. در غرفه ابزار آلات رصدی، با تاریخ نجوم، رصدخانه های کهن و باستانی و ابزارآلات قدیمی نجوم آشنا می شویم.

آیا می‌دانید تا کنون چند نفر به ماه سفر کرده اند؟ در این لحظه چند نفر به دور زمین در حال گردش هستند؟ فضا چگونه مرز بندی شده است؟ شاتل ها و ماهواره ها چگونه پرتاب می شوند؟ جایگاه کشور ایران در عرصه فضا کجاست؟ چه بر سر میمون ارسالی ایران به فضا آمد؟ پاسخ این پرسشها و دیگر سوالات فضایی خود را می توانید در غرفه علوم فضایی بپرسید.

قتل مهتاب به فرمان نئون!!!!!!!

آلودگی نوری یکی از معضلات مهم در نجوم به شمار می رود و تک تک ما در ایجاد آن سهم داریم. با بهینه سازی نورپردازی منزل خودمان می توانیم آسمان تاریک (طبیعت فراموش شده!) که حق تمام انسان هاست را به آنها باز گردانیم. برای آشنایی با این گونه از آلودگی می توانید از غرفه آلودگی نوری دیدن فرمایید.

آخرین اطلاعات و اخبار از منظومه شمسی را می توانید در غرفه منظومه شمسی جویا شوید. سفربه مریخ در چه مرحله ای است؟ آیا امکان حیات در دیگر نقاط منظومه شمسی وجود دارد؟ آب در ماه کشف شده؟ گذر زهره چیست؟ حلقه های زحل از چه جنسی هستند؟ و …

همزمان با بازدید شما از این غرفه ها، کودکان شما نیز در غرفه نجوم کودکان با زیبایی های وصف ناشدنی نجوم، آشنا خواهند شد و با بازی ها و سرگرمی های نجومی در این دنیای بیکران غرق خواهند شد.

قطعا سوالات فراوانی ذهن شما را مشغول کرده است. سوالاتی در خصوص پایان دنیا؟ برخورد شهابسنگ ها به زمین؟ سفر در زمان؟ حیات در دیگر سیارات؟ یوفو ها و موجودات فضایی و… که پاسخ تمام آن ها را می‌توانید در غرفه پرسش و پاسخ نجومی بیابید.

 وعده دیدار: جمعه ۳۰ فروردین- پارک کوهسنگی- ساعت ۸ الی ۲۲

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۹۳۳۸۰۱۴۵۵۰ و یا ۰۹۱۵۳۲۴۰۰۴۷ (آقای نظام) تماس حاصل فرمایید.

ast92_s

یک دیدگاه در “برنامه های ویژه هفته و روز جهانی نجوم در مشهد

قسمت نظرات بسته شده است.