به مناسبت روز جهانی نجوم، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، انجمن نجوم مشهد به تدارک برنامه‌های این مناسبت پرداخت و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ مشهد، برنامه‌هایی را در پارک ملت مشهد برگزار کرد.

این برنامه‌ها که شامل رصد خورشید، پازل نجومی و نقاشی نجومی و کاردستی کودک، پرسش و پاسخ و پخش زنده‌ی رادیو اینترنتی قیفاووس بود با همکاری جمعی از علاقه مندان اجرا شد که استقبال خوبی از آنها به عمل آمد.

برنامه ها از ساعت ۹ صبح با چیدن وسایل و تجهیزات شروع شد و در قسمت پازل نجومی کودکان به تکمیل پازل شاتل پرداختند و در حین تکمیل آن به کودکان و نیز بزرگسالان حاضر در مورد شاتل ها و ماموریت آنها اطلاعاتی داده می شد. در قسمت کاردستی ، به کودکان علاقمند با استفاده از وسایلی چون توپ و کاغذ و چسب و رنگ به ساختن سیارات منظومه شمسی می پرداختند و نیز در حین درست کردن کاردستی هایشان توضیحاتی در مورد رنگ و شکل سیارات به آنان داده می شد. 

کودکان با آموختن شکل و رنگ و مشخصات سیارات در قسمت دیگری با استفاده از رنگ و گواش و قلم مو به نقاشی از سیارات می پرداختند.

با استفاده از ماکت سیارات و پوستر های منظومه شمسی به مراجعه کنندگان در مورد منظومه شمسی توضیحاتی ارائه می‌شد و به سوالات آنان در مورد عکاسی نجومی و آلودگی نوری، نحوه کارکرد ساعت های آفتابی، رویت هلال، آسمان شب، دوبین ها، تلسکوپ ها و باشگاه ها و کلاسهای نجوم و … پاسخ داده می شد.

از جمله بخش‌های برنامه روز جهانی نجوم امسال مطابق هرسال، رصد خورشید و ماه  بود که درهنگامی که هوا صاف بود اجراشد.

در طول برنامه بسته‌های ویژه روز جهانی نجوم شامل سی دی نجومی  و کارت پستال ساعت آفتابی به علاقه مندان اهدا می‌شد.

بعد از ظهر حدود ساعت ۱۳:۳۰ کم کم هوا ابری شد و برای دقایقی باران رحمت الهی شروع به باریدن کرد.  به دلیل ابری شدن امکان رصد فراهم نبود و از ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر نیز به دلیل تراکم ابر زیاد و نیز بارش باران برنامه ی روز نجوم در پارک ملت تحت الشعاع قرار گرفت به طوری که در چندین نوبت مجبور به جمع کردن وسایل شدیم.

یکی از برنامه های جالب این روز پخش زنده‌ی رادیو اینترنتی بود که تا ساعت حدود ۸ بعد از ظهر ادامه داشت. تیم اجرایی رادیو از ساعات اولیه برگزاری برنامه های روز نجوم در پارک حضور پیدا کردند.  پخش زنده رادیو ساعت ۱۶:۳۵ آغاز شد. در ابتدای برنامه ماجرای برگزاری اولین روز نجوم در جهان و بعد هم اولین روز نجوم در ایران شرح داده شد .سپس جهت اطلاع دوستان ازبرنامه ها به مناسبت روزنجوم در شهرهایی چون اراک و لرستان و تهران با برخی از مسؤولین اجرایی مصاحبه به عمل آمد. اولین ارتباط تلفنی با خانم ساناز نسائی کارشناس ارشد ژئوفیزیک و از اعضای انجمن نجوم لرستان بود که وضعیت برگزاری روز نجوم و فعالیت های شاخص شان را در لرستان شرح دادند. دومین ارتباط تلفنی با  آقای الستی مسؤول باشگاه  نجوم اراک بود که ایشان هم توضیحاتی رادراین زمینه اظهارداشتند. سومین ارتباط تلفنی به آقای سیاوش صفاریان پور، تهیه کننده ومجری محبوب آسمان شب، طبیعت فراموش شده اختصاص یافته بود. ایشان هم با توجه به شروع مجدد برنامه‌ی آسمان شب همزمان با روز نجوم در برج میلاد، توضیحاتی را ارائه داشتند. کلام آخر ایشان جمله‌ی معروف “اگر ازدیدن آسمان شب لذت می‌برید دیدن آن را به دوستانتان پیشنهاد کنید” پایان بخش مصاحبه‌های رادیو قیفاوس بود. برنامه‌های رادیو قیفاووس با حضور یکی از اعضای بخش اجرایی باشگاه نجوم کودکان مشهد و ارائه مطالبی درباره‌ی آغاز فعالیت های باشگاه ادامه یافت. ایشان بیان کردند: باشگاه نجوم کودکان مشهد برای رده سنی کودک ونوجوان محیطی را فراهم کرده که تا کنون باعث رشد کودکان ونوجوانان درعرصه ی علم نجوم شده است. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به سایت Astroradio.ir مراجعه کنید.

در پایان از تمام کسانی که در هفته و روز نجوم با انجمن نجوم مشهد، باشگاه نجوم کودکان این انجمن و رادیو قیفاووس همکاری داشته اند، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم به مهم ترین هدف برگزاری برنامه‌های  این روز یعنی آشتی دادن مردم با طبیعت زیبا و سحرانگیز آسمان شب، نزدیکتر شده باشیم.

 گزارش: خانم ملی، آقای نظام

عکس ها: احمد نظام

2 دیدگاه در “گزارش برگزاری برنامه‌های روز نجوم، اردیبهشت ۱۳۹۱

  1. سرکار خانم مریم
    با سلام، ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران محترم این برنامه حتما این کار را در اسرع وقت انجام خواهیم داد. همچنین در باشگاه آتی از یکایک این عزیزان تقدیر به عمل خواهد آمد. از تذکر شما سپاسگزاریم

قسمت نظرات بسته شده است.