صد و شانزدهمین باشگاه نجوم مشهد در تاریخ ۲۷ مهرماه نود و یک با قرائت ایاتی چند از قرآن مجید در ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح کار خود را اغاز کرد. در ابتدا اقای نظام اخبار مختصری از باشگاه را ارائه دادند و خبرهایی مبنی بر برگزاری ازمون نجوم و همین طور برنامه های انجمن در ماه اینده را برای حاضرین در جلسه بیان کردند در ادامه بخش اخبار خانم غیور اخبار هوا و فضا را ارائه نمودند.در این بخش درباره ی دنباله دار سی/۲۰۱۲، سپر ضد خورشیدی سیارک ها برای مقابله با پدیده ی گرمایش و همین طور پیرامون کشف بخار آب در حین تشکیل یک ستاره توضیحات جالب توجهی برای علاقه مندان بیان شد. غارنوردی تا فضانوردی هم سرتیتر آخرین خبر ایشان بود.

بخش سوم باشگاه با نمایش تصویر بسیار زیبای طلوع ماه از جناب اقای علیرضا وفا شروع شد. ایشان از عکاسان مطرح نجومی و مدرس عکاسی نجومی کشور می باشند که میهمان باشگاه نجوم مشهد بودند. آقای وفا در این بخش به ارائه عکس‌های نجومی برگزیده ی خودشان پرداختند که همه ی حاضرین در جلسه و علاقه مندان به آسمان شب را مجذوب زیبایی های بی نهایت اسمان کرده بود. ایشان ضمن نمایش تصاویری با موضوعاتی چون مقارنه ی ماه و مشتری، نگین راه شیری و همین طور پانارامایی بر فراز آسمان شهر زنجان، روش های عکاسی را به صورت مختصر برای علاقه مندان و مخصوصا اعضای زیرگروه عکاسی انجمن توضیح دادند. آقای وفا در بخش دوم سخنرانی خود به معرفی نرم افزار پی.جی.یو.آی و همین طور سخت افزار سامیانگ پرداختند و لنزهای مناسب برای عکاسی نجومی را با هم مقایسه کردند.

میهمان ویژه ی باشگاه نجوم مهرماه جناب آقای دکتر محمد باقری پژوهشگرساعت های آفتابی در ایران، تاریخ نگار ریاضیات ونجوم و عضو هیات علمی پژوهشکده‌ی تاریخ علم دانشگاه تهران بودند که ضمن سفر خود به شهر مشهد در جمع علاقه مندان نجوم این شهر حاضر شدند. ایشان ضمن سخنرانی به تقدیر و تشکر از مهندس آرین پرداختند و برای نصب دو ساعت افتابی در دبیرستان فاتح از ایشان تشکر کردند.
دکتر باقری در ادامه ی سخنرانی کوتاه خود ضمن معرفی سرکار خانم دکتر آلنوش طریان حاضرین در جلسه را به تماشای فیلمی که بر محوریت زندگی این بانوی ارمنی بود دعوت کردند. خانم دکتر طریان دانش آموخته ی رشته فیزیک از دانشگاه پاریس از بنیانگذاران رشته ی فیزیک خورشیدی و رصدخانه ی موسسه ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران هستند.

بخش چهارم باشگاه مهرماه برعهده ی اقای مجتبی دیانی بود که اتفاقات نجومی اسمان شب ابان ماه را برای علاقه مندان بیان کنند. ابتدا به سراغ خانه خورشید رفتند و حرکت انالماتیک آن را در ماه ابان مورد بررسی قرار دادند و سپس مقارنه های سیارات و ماه و ستاره ها در ماه اینده بررسی شد و و همین طور اطلاعات خوبی درباره جایگاه سیارات و زمان طلوع و غروب انها ارائه گردید.
بخش جدیدی که به تازگی به بخش اسمان شب باشگاه های نجوم اضافه شده است بخش ” رقابت رصدی باشگاهی ” است که در این باشگاه به اطلاعات عمومی پیرامون صور فلکی اختصاص داشت. سوالاتی از قبیل تعداد صور فلکی نیمکره‌ی شمالی و جنوبی و صور فلکی تابستانی و زمستانی از چهار شرکت کننده ی رقابت پرسیده شد.

سپس بازه ی استراحت فرا رسید و در این بخش محصولات نجومی و خبرنامه ی انجمن نجوم مشهد در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
در این بازه ازمون نجوم با دوساعت تاخیر (به دلیل استفاده حاضران از حضور آقایان دکتر باقری و وفا) در ساعت ۱۸ در کلاس کمال الملک دبیرستان فاتح برگزار شد و شرکت کنندگان در دو سطح نجوم مقدماتی یک و نجوم مقدماتی دو با یکدیگر به رقابت پرداختند. به پذیرفته شدگان در این ازمون گواهی اتمام دوره و شرکت در کلاسهای انجمن نجوم مشهد اهدا خواهد شد.

بعد از بازه ی استراحت اولین سخنرانی به موضوع اختفاهای نجومی اختصاص داشت که جناب آقای طالع زاده آن را ارائه دادند. در این بخش اخبار اختفاهای ماه اینده بررسی شد و همین طور تفاوت بین گذر واختفا و همچنین خرمن و هاله برای علاقه مندان بیان گردید. در انتها فیلمی در خصوص تشکیل خرمن و هاله نمایش داده شد.

آخرین بخش باشگاه اختصاص داشت به ارائه ی گزارش کارگاه بین المللی جهان در شب با اجرای خانم حاجی ولی زاده.ایشان به توضیح بخش ها و سخنرانی های اساتید عکاسی حاضر اعم از آقایان امین تفرشی، قوچکانلو، زمانی فر و … پرداختند. نزدیک به ۹۰ نفر شرکت کننده در چهارمین کارگاه پیشرفته عکاسی نجومی در طول سه روز برگزاری نشست های علمی با آخرین اطلاعات و تجربیات مدرسان عکاسی آشنا شدند. همانند سالهای گذشته گردهمایی جهان در شب در دو بخش عمومی و تخصصی به صورت برگزاری سمینار ها و کارگاه های تخصصی حرفه ای در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ شهریور در شهر زنجان برگزار شد. در انتها عکس هایی از موزه و بازار زنجان نیز نمایش داده شد.

باشگاه نجوم مهرماه در ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

گزارش: سمیرا صحرانورد

عکس: حامد قادری، احمد نظام