یکصد و هجدهمین باشگاه نجوم مشهد در سی‌ام آذر ماه نود و یک، در بعد از ظهری سرد و همزمان با شب یلدا کار خود را با حضور علاقه مندان به آسمان آغاز کرد. این باشگاه میزبان دوست گرامی جناب آقای امین قوامیان، عکاس و منجم آماتور و از اعضای انجمن نجوم ساری، بود که ضمن سفر کوتاه خود به شهر مشهد در جمع دوستان خود شرکت کردند و ضمن دیدار با اعضای انجمن در برنامه‌ی رصد رادکان نیز شرکت نمودند.

اخبار فضا
نخستین بخش باشگاه اختصاص داشت به ارائه‌ی اخبار فضایی که توسط جناب اقای حامد قادری اجرا شد. ایشان در این بخش به سرتیترهایی از جمله رودخانه نیل در تیتان، رکورد دورترین جسم آسمانی در فاصله‌ی ۱۳٫۳ سال نوری و همین طور درگذشت سر پاتریک مور، مجری طولانی ترین برنامه ی علمی دنیا، پرداختند.

نجوم خوب ، نجوم بد
بخش دوم باشگاه اختصاص داشت به ارائه ی سخنرانی در باب خوب و بد نجوم در دنیا که توسط جناب آقای محمد هادی طباطبایی، از دست‌اندرکاران باشگاه نجوم کودکان مشهد، ارائه شد. ایشان در این بخش ابتدا به سراغ معرفی چند تابلوی نقاشی از رافائل که همه‌ی فلاسفه در این عکس حضور داشتند رفتند و آنها را برای حضار معرفی کردند.
در بخش دوم این سخنرانی به معرفی چندین عکس نجومی پرداخته شد و نکات قابل توجهی در مورد هر عکس توضیح داده شد. از جمله عکسهایی از گذر زهره، تولد ستارگان، گردباد مریخی و مشکلات مریخ نوردها و نمایش عکسی از شفق‌های قطبی. در انتها نیز توضیحی درباره‌ی شایعه پایان یافتن جهان و بی اساس بودن این موضوع برای حاضرین ارائه گردید.

معرفی برج رادکان
در بخش سوم باشگاه، جناب آقای مهندس منوچهر آرین، پژوهشگر و مؤسس سایت جام جمشید، به ارائه تحقیقات و پژوهش‌ها و تلاشهای چندیدن و چندساله‌ی خود در کشف راز و رمز برج تاریخی نجومی رادکان پرداختند. ایشان در مورد خاصیت دو در برج رادکان در لحظات انقلاب تابستانی و زمستانی و لحظه‌ی آغاز تیر ماه و دی ماه توضیحات جامعی ارائه دادند. همچنین درباره ی معماری برج، مسیر حرکت نور در روزهای مختلف سال و همین طور روز نوروز و گاهشماری از روی برج توضیحاتی مفصل و جامع را برای علاقه مندان ارائه نمودند.
مهندس آرین ضمن نمایش فیلمی که توسط جناب آقای محمد جواد صفاران، مسؤول زیرگروه عکاسی نجومی انجمن، تهیه شده بود، مراحل پژوهش‌های خود را برای حاضرین نمایش دادند. در این فیلم چندین آزمایش برای اثبات نجومی بودن برج رادکان انجام گرفته بود. در انتها نیز جناب آقای مهندس آرین به سوالات حضار پاسخ گفتند.

باشگاه صد و هجدهم به دلیل هم زمانی با شب یلدا و همین طور برنامه‌ی رصدی رادکان، فاقد بازه‌ی استراحت بود و در ادامه، بخش آسمان شب توسط جناب آقای محمدحسین طالع زاده، از اعضای انجمن نجوم مشهد، اجرا شد.

آسمان شب
جناب آقای طالع زاده که در این باشگاه به دلیل عدم حضور جناب آقای مجتبی دیانی، اجرای بخش آسمان شب را بر عهده داشتند، در ابتدا به سراغ خانه‌ی خورشید در دی ماه رفتند و همین طور اتفاقات نجومی این ماه را بررسی کردند و درباره‌ی مقارنه‌های پیش رو خبرهای خوبی را به علاقه مندان ارائه دادند. ایشان در ادامه ضمن نمایش چندین عکس و نمودار درباره روشهای مشاهده هلال ماه شامگاهی ۱۴۳۴ نکات خوب و قابل توجهی را برای حاضرین بیان کردند. جایگاه سیارات در این ماه و زمان طلوع و غروب آنها هم آخرین موضوعی بود که در این بخش بررسی شد.

در ساعت ۱۸:۴۵ باشگاه نجوم به اتمام رسید و علاقه مندان به رصد آسمان شب با سرویهایی که از قبل برای این هدف در نظر گرفته شده بودند، راهی برج تاریخی نجومی رادکان شدند که شب یلدا را در کنار زیبایی های آسمان شب بگذرانند.
پس از رسیدن به رادکان در همان ابتدا سراغ ثبت عکسی دسته جمعی رفتیم و با صورت فلکی زیبای شبهای زمستان، جبار، عکسی یادگاری گرفتیم.

b118_1

رصدگران در طول شب با تلسکوپهای خود آسمان را نشانه رفتند. صدای شاتر دوربین‌ها از گوشه و کنار برج شنیده می‌شد و خبر از ثبت تصاویر زیبایی را به همگان می‌داد.
در طول شب در کنار برنامه رصد و آموزش صورت‌های فلکی توسط کارشناسان انجمن، مراسم حافظ خوانی نیز برگزار گردید.

پدیده‌ای که باعث شده بود افرادی از شهرهایی همچون بجنورد قبل از طلوع آفتاب خود را به برج رادکان برسانند، طلوع خورشید اولین روز زمستان از میان دو در برج رادکان بود. دوربین های زیادی برای ثبت این لحظه در راستای این دو در، ثانیه به ثانیه عکاسی می‌کردند و هر عکاس سعی در ثبت بهترین و زیباترین تصویر ممکن را داشت.

b118_2

جناب آقای مهندس محمد گوهریان و جناب آقای دکتر ایمان احدی اخلاقی از اعضای کهنه کار انجمن نجوم مشهد بعد از مدتها در در جمع علاقه مندان حاضر شده بودند و باعث یادآوری خاطرات خوب گذشته شدند. جناب مهندس گوهریان بعد از اتمام مراحل عکس برداری از طلوع خورشید به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی خصوصیت‌های برج در این زمان خاص پرداختنتد و به سوالات بازدید کنندگان پاسخ گفتند.

رصدگران و علاقه مندان آسمان بعد از گذراندن یک شب رصدی فوق العاده، ساعت ۸ صبح سوار بر سرویس‌ها به سوی شهر مشهد به راه افتادند.

گزارش: صمیرا صحرانورد

عکس: احمد نظام، امین قوامیان، سمیرا صحرانورد