post

روز جهانی نجوم با هدف ترویج علم و پیوندی بین منجمان و مردم است که از سال ۱۹۷۲ به طور مستمر در سراسر دنیا برگزار می شود. امسال مقارن با پنجاهمین سال برگزاری این برنامه قرار داریم. با توجه به اینکه امسال سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار هست، فرصت بسیار مناسبی هست که به اهمیت علم نجوم برای رشد و توسعه کشور پرداخته شود. طبق تقویم هر ساله روز نجوم نزدیک به تربیع نخست ماه از ۱۵ ماه آوریل تا ۱۵ ماه می تعیین می‌شود تا سوژه رصدی مناسبی برای ترویج نجوم باشد. بنابراین روز نجوم سال ۱۴۰۱ در ایران جمعه ۱۶ اردیبهشت خواهد بود که مقارن با شب چهارم ماه قمری است و هفته نجوم از دوشنبه ۱۲ اردیبهشت تا یکشنبه ۱۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد (منبع: سایت انجمن نجوم ایران به نشانی https://www.asi.ir).

در این راستا انجمن نجوم مشهد برنامه‌های زیر را در دست اجرا دارد:

  • – برگزاری برنامه رصد آسمان و پرسش و پاسخ نجومی در تاریخ‌های ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مجموعه گردشگری چالیدره طرقبه (چالی ۲، بخش سافاری پارک). این برنامه رایگان است و تنها هزینه پارکینگ توسط مجموعه گردشگری از علاقه‌مندان محترم دریافت خواهد شد. لطفا هنگام ورود به مجموعه سافاری، خاطرنشان فرمایید برای برنامه روز نجوم تشریف آورده‌اید تا احیانا هزینه اضافه‌‌ای توسط مجموعه از شما طلب نشود.

نشانی دقیق محل برگزاری بر روی نقشه گوگل:

https://www.google.com/maps/@36.3200905,59.3464441,171m/data=!3m1!1e3

خواهشمند است قبل از عزیمت به محل برگزاری برنامه، از مساعد بودن شرایط جوی اطمینان حاصل فرمایید.

با عرض تبریک روز نجوم به همه علاقه مندان این علم زیبا، به استحضار می رساند به دلیل ابری بودن آسمان و پیش‌بینی‌های جوی امکان برگزاری برنامه رصد در تاریخ جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ وجود نخواهد داشت. اما به همراه تعدادی از دست اندرکاران برنامه در محل حضور خواهیم یافت و در صورت مراجعه بازدیدکنندگان محترم توضیحات و راهنمایی های لازم را ارائه خواهیم داد. همچنین در بازه زمانی حدود ۸ تا ۹ یا ۱۰ شب به برخی از پرسش های مطرح شده به صورت زنده پاسخ خواهیم داد و در صورت لزوم بحث خواهیم کرد. آدرس اتاق گفتگو برای حضور به صورت مجازی حدود ساعت ۲۰ تقدیم علاقه مندان شد.

  • – برگزاری برنامه رصد در رصدخانه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با همکاری رصدخانه این دانشگاه (در صورت وجود شرایط جوی مساعد). این برنامه‌ رایگان است و به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام، برای شرکت در این برنامه‌ها نیاز به ثبت نام خواهد بود. به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و احتمال بروز رعد و برق، بر طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، این دو برنامه لغو شدند!
  • – ارائه سخنرانی‌های نجومی و برگزاری کافه نجوم در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت به شرح زیر:

* شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰ الی ۲۱، بیست و نهمین کافه نجوم مجازی با عنوان “چرا نجوم؟”.

* یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰، سی‌امین کافه نجوم مجازی با عنوان “هلال کوچک، هلال بزرگ”. لینک جلسه مجازی بیست و نهمین برنامه کافه نجوم، با موضوع: هلال کوچک، هلال بزرگ (زمان تقریبی پایان جلسه ساعت ۲۰:۳۰ خواهد بود):

http://meet.google.com/rvd-hwjv-odt

* برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۹۳۳۵۰۰۹۸۰۵ تماس حاصل فرمایید.

toossky@

ASM_02